WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kortbetalning, nere lite för ofta (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28315)

Marcin 2008-04-01 22:54

Kör Euroline / DIBS för kortbetalning. Tycker att de är nere (tjänster är otillgänglig) lite väl ofta. Är det något som ska fungera så är det möjligheten att betala.

Någon mer som märkt av detta?

Finns det någon statistik för uptime för olika kortbetalningtjänster?

Pingdom 2008-04-02 00:28

Vi övervakar denna kombination från oss --> DIBS --> Euroline --> Bank

EDIT: Det visade sig att vårat kredit kort som används för round tripp mätningar (alltså hela vägen från oss till banken) för eget bruk. Vi är alltså DIBS / Euroline kunder hade blivit spärrat idag 17:15.

Något jag fick reda på nu när jag ringde våra jourtekniker.

Iom. att vi mäter från oss --> DIBS --> Euroline --> Bank så vet vi dock att det har förekommit mycket strul. Vi har även fört en dialog med DIBS och Euroline och hoppas på en förbättring, som ifs. återstår att bli bekräftad.

Dennis Holm 2008-04-02 00:44

7 timmar att kunder inte kan betala?
va i hela...
det är ju mängder av pengar som går i förlust där..

Gustav 2008-04-02 02:06

Min erfarenhet är att kortbetalningar strular konstant. Det är så många parter inblandade, så alltid är det någon som ligger offline. Är det inte den inlösande banken så är det Visa, Mastercard eller betalmodulen som har problem. Ännu värre blir det när man blandar in 3d-secure.

Det viktiga är förmodligen att man ger kunden vettiga felmeddelanden. Normalt brukar kunden välja ett annat betalningsalternativ eller återkomma lite senare för att prova igen. Jag har inte märkt att köpfrekvensen har avtagit nämnvärt de dagarna då kortbetalningarna har haft problem. Det brukar istället bli ovanligt många beställningar mot postförskott eller faktura.

Predrag 2008-04-02 13:28

Citat:

Originally posted by Gustav@Apr 2 2008, 02:06
Min erfarenhet är att kortbetalningar strular konstant. Det är så många parter inblandade, så alltid är det någon som ligger offline. Är det inte den inlösande banken så är det Visa, Mastercard eller betalmodulen som har problem. Ännu värre blir det när man blandar in 3d-secure.

Det viktiga är förmodligen att man ger kunden vettiga felmeddelanden. Normalt brukar kunden välja ett annat betalningsalternativ eller återkomma lite senare för att prova igen. Jag har inte märkt att köpfrekvensen har avtagit nämnvärt de dagarna då kortbetalningarna har haft problem. Det brukar istället bli ovanligt många beställningar mot postförskott eller faktura.

Ja problemet är bara när det är kunder utanför Sverige, dom kan inte välja faktura eller postförskott...

Marcin 2008-04-17 20:09

Måste finnas system med dedundans. Kan inte tänka mig att de riktigt stora skulle acceptera nedtider på flera timmar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson