Internet Sweden |
2008-03-27 11:25 |
Citat:
Men det finns de som hävdar att värdet av PR försvinner helt vid /nap/ägarbyte (jag har lite svårt att tro på det, men de kan ha rätt).
|
Jag håller med dig om det. Men min erfarenhet är att .com- och .net-domäner i högre grad än tex. .se- och .nu-domäner tappar åtminstone stora delar av sin ranking i Google vid byte av ägare/namnservrar. Min förklaring till det är att Google kan lätt kan se nya ägare för .com och .net, medan .se och .nu inte automatiskt visar full WHOIS. Har jag rätt i det antagandet, så har man större chans att behålla ranking vid köp/ägarbyten än vid snap (då "creationrecord" skapas på nytt)
Citat:
Vad du dock ska kolla efter vid domän-snappning är inlinks till domänen. En domän med PR7 har förmodligen väldigt många och bra inlänkar.
Så att ta vara på de är inte helt fel ur seo syfte.
|
Jag skulle säga att det beror på domänen - många högre PR-domäner som släpps är alias/cnames till andra "main"-domäner (som "äger" inlänkarna), varför en PR7-domän kan tappa ALLA inlänkar vid nästa Googleuppdatering - men visst finns det en stor boostmöjlighet (shortterm) med domäner med många inlänkar - Detta används ju också flitigt av flertalet SEO-företag (inte minst i Sverige). Men det behöver inte vara förknippat med hög PR heller. Lathund för "PR-draghjälp" för den som har glädje av det.
|