WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Har du bra söka-jobb-tips? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28132)

clirre 2008-03-24 07:20

Hej på er,

Jag håller precis på att söka jobb och vill ha en massa bra och speciella tips för att göra det så bra som möjligt. I dagsläget använder jag mig av AMS.se, Monster samt flera olika jobbsajter.

Jag skickar även ut öppna ansökningar till företag jag gillar samt pratar med mina kontakter (det är här ni kommer in i bilden :)).

Har du något bra generellt tips som hjälpte dig när du sökte jobb senast? En hemsida? En tjänst? Ett knep för att stå ut bland alla CV:s? Någon kommande arbetsmässa?

Jag är själv civ.ing. i elektroteknik och söker jobb som deployment/support/presale engineer hos framförallt medicintekniska företag (tex. Gambro) och i synnerhet i Stockholmsområdet.

Det bör påpekas att jag söker jobben ifrån utlandet och inte är hemma förrän i mitten på maj.

clonix 2008-03-24 09:14

Regga dig på så många jobbsökar-sajter som möjligt...

Skriv ihop en vettig CV och gärna ett personligt brev...

Lägg ut lite "krokar" bland kontakter/bekanta/kompisar att du söker jobb...

Klargör att det är OK att din ansökan sparas för framtida rekryteringsbehov.

MrHandley 2008-03-24 09:36

Bra cv, nyttja ditt kontaktnät, se till att finnas med på rätt ställen.

Seriöst, AMS? vad söker du för jobb? De bra jobben annonseras aldrig ut.

Strunta i det som finns utannonserat, spontansök på de företag där du vill arbeta (du hade ju en tydlig nisch utarbetad) . Se till att det tydligt framgår varför du vill arbeta på företaget och vad du kan tillföra. Du säljer helt enkelt en handelsvara (din kompetens) som kan öka företagets konkurrenskraft.

robbanf 2008-03-24 10:20

En sak jag har märkt när jag sökt jobb är att om de är intresserade av dig får du oftast svar inom 1-3 dagar. Alla jobb jag har fått har gått supersnabbt från ansökan till intervju. Så se till att vara tillgänglig precis efter du skickat ansökan.

clirre 2008-03-24 10:42

Clonix: Check, check, check. Bra tips som jag bockar av allt eftersom just nu.

MrHandley: Har haft bra erfarenheter av Ams.se innan. Workey.se - har jag märkt idag - är en bra källa också. Håller med om att spontanansökningar är mycket bra också!

robbanf: Håller med. Min erfarenhet är att otroligt mycket handlar om tur med tajmingen så det kan egentligen vara lite tidigt att söka. Jag har dock helst några intervjuer på gång när jag kommer hem.

Ang. CV:t så har jag ganska bra erfarenheter (dubbla examina, talar sex språk, jobbat och pluggat på fyra olika kontinenter) och jag har varit ganska nöjd med själva utformningen hittills. Jag använder mig av ResumeEdge.com för att göra den ytterligare ett strå vassare i utformningen. Börjar dock tvivla på om jag får valuta för den tid och pengar jag lägger ner på deras tjänst.

jonny 2008-03-24 10:50

Intressant i sammanhanget är att jag hört att AMS har nån söka-jobb-kurs där de arbetssökande får veta att det inte är någon idé att söka platserna när de väl annonseras ut. Det är bara om du hinner FÖRE annonsen som du kan få jobb enligt den.

Visst förekommer det, men det är en vrickad inställning.

myapp 2008-03-24 11:02

Skaffa ett svenskt telefonnummer så har du röjt undan ett litet hinder. Tror jag skulle tveka en liten stund innan jag ringer någon på cuba och frågar om de vill komma på intervjuv. SIF och Civilingenjörsförbundet har bra cv granskning i samband med simulerade arbetsintervjuver som hjälper.

Spindel 2008-03-24 12:21

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 24 2008, 10:50
Intressant i sammanhanget är att jag hört att AMS har nån söka-jobb-kurs där de arbetssökande får veta att det inte är någon idé att söka platserna när de väl annonseras ut. Det är bara om du hinner FÖRE annonsen som du kan få jobb enligt den.
Visst förekommer det, men det är en vrickad inställning.

Kallas Jobbjakten (för unga, i mitt fall) och tyvärr sån skit jag hamnade i när jag skrev in mig på Arbetsförmedlingen. Tror nog så gott som alla tyckte den kursen var skit. Handlade mycket om att sälja sig till ett företag, tvinga på en produkt (en anställning). Om arbetsgivaren sade nej skulle man tjata om att åtminstone få boka ett möte.

Vi var väl runt ett 20-tal som var med i Jobbjakten för unga. Intressant när den som höll i kursen (en privat aktör betald av AMS) frågade runt "Så har ni ringt till 30 olika företag som ni fick i uppdrag att göra förra veckan".

Svaren "Öh... Eh... Inte klar" osv. från så gott samtliga deltagare.

Efter jobbjakten förpassades man till "Jobbgaranti för ungdomar" där man fick gå på liknande möten fast nu med AMS-förmedlare. Vad vi gjorde? Fick tiden att gå genom att bland annat att man fick läsa andras jobbansökningar/CV och sedan fick man vara den personen och en annan fick vara arbetsgivare under en intervju. Blev ju bara pinsamt och jobbigt att gå igenom.

Under min tid som inskriven på AMS har jag bara fått fylla i massa Redovisning av sökta jobb och ingen arbetsförmedlare har kommit med förslag på jobb. Istället sitter man här och söker massa jobb som säkerligen 100-tals också söker, samtidigt som man inte har någon arbetslivserfarenhet.

Dock verkar de olika Arbetsförmedlingarna runt om i landet arbeta mycket olika. Vissa, som den jag är inskriven på, riktar in sig på meningslösa åtgärder medan andra tydligen kontaktar arbetsgivare och ger förslag på exempelvis fem lämpliga kandidater för jobbet. Synd att man hamnade i en dålig Arbetsförmedling...

ChSu 2008-03-24 12:32

Känner du någon som jobbar i medicinteknikbranschen?

Kontakter är verkligen nummer ett. Ett mail i stil med:

From: dig@röksignaler
To: arbetsgivartyp@jobb
CC: x@kompis

Hej, min vän x sa att ni kanske är intresserade av att nyanställa.
[hint om vad du vill och kan göra]
[önskemål om att diskutera vad som finns och kan vara intressant]
[bifoga cv eller länk till cv]

Jag har funderat på om typ KTH Alumni kan vara till hjälp för att komma i kontakt med gamla klasskompisar och bygga ett nätverk utanför den bransch man är inlåst i. Inget jag har provat dock. KTH har sin arbetsmarknadsmässa Armada på hösten (nov?), elektrosektionen brukar ha en liten en på våren, fokuserad på sommarjobb. St.Jude och Elekta brukar nästan alltid vara där. Hint hint.

Blogga gärna om hur det går i medtek-branschen. Jag har en långtidsplan att gå den vägen också.

Kristofer 2008-03-24 16:14

Försöker kompletera ovanstående med tipset att läsa på ordentligt om företaget du söker till, förslagsvis på webben. Där stor oftast vad för typ av folk de söker och detta ska du förmedla i ditt för dem specialskrivna personliga brev, genom exempel där dessa egenskaper kommer fram.

Med dina 2 examina och 6 språk känns det som att du inte borde få några större problem. Har du funderat på att söka till McKinsey eller Boston Consulting Group? Tror de rekryterar löpande om man klarar deras tuffa caseintervjuer i 4-5 omgångar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson