![]() |
Vet att det är ett longshot och att det knappast räcker med en snabb wordpressblogg, men har läst från ett par utländska bloggare/webmasters som är på resandefot ganska ofta, och som dels kan skatta mindre (beroende på hur länge man är borta och vart) samt göra reseavdrag för säg tex om man åker till.. tokyo och har en hemsida om det.
Någon som testat att göra liknande eller vet hur det fungerar? Ska ta ett samtal med skatteverket imorgon men hälften av alla gånger man ringer dit så blir man mer förvirrad än man var innan samtalet... |
Om du behöver fotografera och så vidare för att samla fakta till hemsidan så bör det vara helt ok. Det behöver inte ens gå runt. Det finns ingen regel om att man inte får göra dåliga affärer.
|
Som jonny skriver inga problem att dra av dessa kostnader i din enskilda firma eller ditt AB.
Låt bolaget stå för resekostnaderna och själv tar du ut traktamente för resan. Så länge det inte är att anses som en privat levnadsomkostnad (semester, nöjesresa etc) så är det fullt avdragsgillt. Skatteverket kan vid en revision kräva en redogörelse för resans syfte och vilja se ett "program" för resan samt annat som kan styrka att du var där i kommersiellt syfte (foton, visitkort, broschyrer etc). |
Svinbra svar :)
Sitter nämligen med möjlighet att resa rätt mycket i år som jag tänkte ta vara på och kombinera detta med jobb då jag har ett antal resehemsidor som jag dessutom kan tänka mig att utöka med ex foton, artiklar, matrecensioner etc på plats i landet :) Oh på tal om det, är det nån som vet om den gamle räven john chows metoder att blogga om sin restaurang mat fungerar? ^^ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson