![]() |
Vet någon av er vart man anmäler till Google att sajter använder ens varumärke i sin google annonsering?
jag är lite less på att andra använder våra företagsnamn som är varumärkesskyddat i sina adwords. |
Maila a d w o r d s-s v @g o o g l e . c o m
|
Tack snälla
|
Det blir tyvärr allt vanligare.. Söker du efter "loopia" så får du t.ex. fram andra företag som levererar webbhotell.. Trist då dessa med flit skrivit in loopia som sökord i annonseringen.
|
Det är tråkigt när företag inte kan skapa sig ett eget varumärke i stället för att snylta på andras.
|
Vi råkade ut för exakt sama sak. Skickade ett mail till Google men dom svarade att dom ville ha en skriftlig klagan till deras kontor på Irland med snigelpost. Tyckte jag var lite märkligt.
Tog istället upp det med företaget som använde oss i sin Adwordskampanj direkt. Dom var vänliga nog att ta bort vårt namn. Tror du skall försöka detta först. |
Jag har fått samma svar av dem under dagen i dag, men det gick att faxa också så det ska jag fixa under kvällen tänkte jag.
|
Du är inte ensam. Jag läste en artikeln på Dagens Media för en tid sedan, angående just det här med att företag snyltar på andras varumärken genom adwords.
Googles informationschef om problemet: Citat:
Förtydligande |
För det mesta så vet företaget som köper Adwords i konkurrentens namn inte ens om det. De använder sig bara av bred matchning när de lägger till ord. Sedan parar Googles algoritmer ihop orden med andra ord (som då ofta är varumärken). Att köpa adwords med bred matchning kan vara ganska vanskligt. Google hittar alla möjliga "synonymer" som ofta är totalt ointressanta för annonsören.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson