![]() |
Tjena.
Vet inte om jag postade rätt, men hittade ingt bättre ställe ;) En kompis har en spelserver ståendes hemma. Han börjar nu tröttna på surrandet. Jag rekommenderade honom att ställa burken co-location eller ev. skaffa en vps. Jag är dock lite osäker på om det drar mycket bandbredd. Servern har ganska lite belastning. Max 32 spelare samtidigt, och sällan fullt. Spel: Call of duty 4. Tack på förhand! |
Det känns ju som att han skulle kunna tjäna in pengarna det kostar för colo genom att köpa bättre fläktar.
|
Jag är också intresserad av det här. Att köra en spelserver på vps, går det egentligen till ett rimligt pris?
|
beror väl på om det är webbaserat som arenan eller som typ Tibia.
|
Vet inte vad CoD4 drar i trafik, men CS drar runt 1-2Mbit vid runt 16 slot använda.
Sedan får man ju räkna med att en server inte är full 24/7 |
Prova att dra upp en eventuell netgraph in-game för att se in- och utgående trafik. Ut efter det så kan du ju alltid lägga på en liten siffra och gångra med antal spelare.
Ett ännu lättare sett är ju faktiskt att börja grapha nätverksanvändandet med mrtg alt. rrdtool under en period. |
Det där du skrev eliasson låter bra.
Tackar! ;) |
Tänk på att dom flesta leverantörer tar betalt för skyfflade data, inte samtidiga paket data (Mbyte / månad jämfört med Mbit/s)
Spel tar en KONSTANT kapacitet, vilket är ganska ovanligt (om du jämför med en website). Exempelvis en BF2 64 slots drar ungefär 1 TERABYTE data per månad. CoD är ganska intensivt också (har inte kollat dock exakt, vi har ganska gott om bandbredd :D) (Vi hyr ut spelservrar så jag har lite koll :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson