WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Om man skulle tänka snabbare... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27397)

zytric 2008-02-22 18:11

Om hjärnan skulle vara tex. 5 gånger snabbare och smartare, skulle man då uppfatta att tiden går långsamare då? :)

tartareandesire 2008-02-22 18:33

Citat:

Originally posted by zytric@Feb 22 2008, 19:11
Om hjärnan skulle vara tex. 5 gånger snabbare och smartare, skulle man då uppfatta att tiden går långsamare då?

Hur definierar du "5 gånger smartare?

zytric 2008-02-22 18:45

Tex
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av zytric
Om hjärnan skulle vara tex. 5 gånger snabbare och smartare, skulle man då uppfatta att tiden går långsamare då?

Hur definierar du 5 gånger smartare?

Tex. Om du kan lösa ett problem på en viss tid, så kan denna personen lösa det 5 gånger på samma tid :)

tartareandesire 2008-02-22 18:48

Citat:

Tex
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 22 2008, 19:33
Citat:

Tex. Om du kan lösa ett problem på en viss tid, så kan denna personen lösa det 5 gånger på samma tid

Hehe, olika personer har olika lätt för att lösa olika typer av problem så det går inte att dra några slutsatser av det. Om man nu skulle tänka fem gånger snabbare (skulle nervimpulserna gå fem gånger snabbare menar du? det gör i så fall sannolikt inte någon större skillnad) innebär det således inte att man skulle lösa ett generellt problem fem gånger snabbare. Möjligen skulle man uppfatta att tiden går snabbare eftersom man kanske skulle vara aningen mer upptagen av sina egna tankar.

zytric 2008-02-22 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -zytric@Feb 22 2008, 19:45
Tex
Citat:

Citat:

Tex. Om du kan lösa ett problem på en viss tid, så kan denna personen lösa det 5 gånger på samma tid

Hehe, olika personer har olika lätt för att lösa olika typer av problem så det går inte att dra några slutsatser av det. Om man nu skulle tänka fem gånger snabbare (skulle nervimpulserna gå fem gånger snabbare menar du? det gör i så fall sannolikt inte någon större skillnad) innebär det således inte att man skulle lösa ett generellt problem fem gånger snabbare. Möjligen skulle man uppfatta att tiden går snabbare eftersom man kanske skulle vara aningen mer upptagen av sina egna tankar.

Intressant, men om man förenklar lite. En tv visar ju x bilder i sekunden; En nyare tv visar fler bilder i sekunden. På samma sätt kanske en männsika skulle uppfatta det den ser. En vanlig människa hinner analysera en "bild", medans den smartare hinner se 5 stycken bilder på samma tid. Det känns lite som om tiden borde uppfattas långsamare tycker jag, fastän man är mer upptagen av sitt tänkande. :)

WebboT 2008-02-22 19:09

Citat:

Originally posted by zytric@Feb 22 2008, 12:11
Om hjärnan skulle vara tex. 5 gånger snabbare och smartare, skulle man då uppfatta att tiden går långsamare då? :)
Min är det....tiden flyger iväg...jag är redan 43....så svaret är: Nej...... :D

zytric 2008-02-22 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Min är det....tiden flyger iväg...jag är redan 43....så svaret är: Nej......

Tänkte tvärtom...kanske blir lite mer... att man säger till de "normalsmarta" ... "svara då, va seg du är" :)

tartareandesire 2008-02-22 19:24

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 22 2008, 19:48
Citat:

Originally posted by -zytric@Feb 22 2008, 19:45
Tex
Citat:

Citat:

Intressant, men om man förenklar lite. En tv visar ju x bilder i sekunden; En nyare tv visar fler bilder i sekunden. På samma sätt kanske en männsika skulle uppfatta det den ser. En vanlig människa hinner analysera en bild, medans den smartare hinner se 5 stycken bilder på samma tid. Det känns lite som om tiden borde uppfattas långsamare tycker jag, fastän man är mer upptagen av sitt tänkande.

Tror inte du kan jämföra uppfattningen av tid med synuppfattning på det viset.

Jonas 2008-02-22 21:55

Citat:

Originally posted by zytric@Feb 22 2008, 20:04
Intressant, men om man förenklar lite. En tv visar ju x bilder i sekunden; En nyare tv visar fler bilder i sekunden. På samma sätt kanske en männsika skulle uppfatta det den ser. En vanlig människa hinner analysera en bild, medans den smartare hinner se 5 stycken bilder på samma tid. Det känns lite som om tiden borde uppfattas långsamare tycker jag, fastän man är mer upptagen av sitt tänkande.
En TV visar fortfarande bara 25st bilder i sekunden, sedan att dom visas 2ggr så att det blir 50ggr i sekunden har inte med uppdateringsfrekvensen att göra.

Frekvensen gör bara att man minskar flimret som uppstår i tv:en. Bilden blir skarpare.

KarlRoos 2008-02-22 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Min är det....tiden flyger iväg...jag är redan 43....så svaret är: Nej......

Min är inte det... tiden kommer ingenstans.. jag är 14 :lol: (snart 15 dock)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson