![]() |
De flesta skickar mail okrypterat både privat och i företag. Anledningen till det
är troligtvis dels att man inte tänker på vad det innebär och dels att det inte finns något riktigt enkelt sätt som passar alla. Jag letade runt lite idag och hittade ett par lösningar som verkar både enkla att sätta upp och använda. För Eudora, Outlook or Outlook Express: http://www.dtek.chalmers.se/~d97jorn/pgp För Thunderbird: http://lifehacker.com/software/encry...ail-180878.php Jag har inte testat någon av dessa själv ännu utan tänkte höra först om det är någon annan som har erfarenhet av liknande och kanske har något bättre att rekommendera. Jag ser följande som grundkrav: 1. Gratis, gärna FOSS 2. Hyfsat enkel installation. Får gärna ta tid, men "vem som helst" ska klara av det bara det finns tydliga instruktioner. 3. Lika enkelt att använda som vanlig mail. Helst utan att man ens behöver tänka på det. Ska bara funka. |
s/mime, kika på thawte secure email för mer info. helt gratis, krävs lite verifiering för att få riktigt bra men helt grymt. funkar med "de stora" mailklienterna och en hel del webbmailar.
|
Citat:
Citat:
Edit: Hela felmeddelandet. |
Har mailat deras support nu. Återkommer när jag får svar.
|
Hum, det kan vara att du använder åäö någonstans där man inte bör använda det, du vet, det är inte så poppis med åäö överallt för utlänningar.
|
Citat:
De hade en massa info om olika teckenuppsättningar och man fick välja vilket land man kom ifrån etc, så det är märkligt att de inte klarar av åäö. |
Citat:
det funkade inte vad jag minns. Jag har bara hittat en användare som har fått till åäö och han visste inte hur han hade lyckats med det. |
S/MIME verkar för övrigt klockrent för kryptering och signering av e-mail. Fler borde använda det.
Det enda man behöver göra är att ladda ned ett certifikat och sedan konfigurera e-postprogrammet att använda kryptering/signering. För att du ska kunna skicka krypterat mail så krävs att du först har tagit emot ett signerat mail av mottagaren. Likaså måste du först skicka ett signerat mail till mottagaren innan han/hon kan skicka ett krypterat mail till dig. Certifikat kan man som sagt ladda ned från Thawte, men då får man inte automatiskt med sitt namn i certifikatet. De kaller det "Personal E-mail Certificate", men jag kan inte se att det skulle vara förbjudet för företag att använda dem. Comodo har gratis e-mail certifikat för privatpersoner där man även får sitt namn med i certifikatet. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson