![]() |
Hejsan jag funderar på att köpa "MICROSOFT WINDOWS SVR STD 2008 32/64-BIT ENG + 5 CAL CD" som jag ska använda som webbserver men jag hittar ingen information om vad som gäller att ha en webbplats på en sådan licens.
Jag har fått för mig att det 5 CAL gäller för 5 annslutna användare till servern alltså inte Anonyma personer som kommer från webben. Har jag rätt eller fel? |
Om jag minns rätt räknas anonymous Internet user som en användare.
|
Okej men då betyder det att jag kan använda en sådan licens? för det är bara 1 klient som kommer att administrera den.
|
undrar när Microsoft ska börja ta betalt för varje besökare....
Börjar luta åt det håller snart... |
Citat:
|
Citat:
Det blir avgifter på avgifter för företag. Vilket mindre företag kommer i framtiden att ha råd med alla avgifter från MS? Vi har XXX antal kunder som gått ifrån Microsoft till att använda andra alternativ. Som kostar mindre alt. är gratis och ibland tom. är bättre än Microsofts produkter. |
Tresiffrigt? Fantastiskt, jag ser tyvärr motsatt utveckling. Iofs jobbar jag i mitt professionella liv mer mot enterprisekunder och där är det mer och mer Microsoft.
Det beror, hur konstigt det än låter, på att prylarna faktiskt funkar rätt bra. |
Citat:
|
Installera Linux istället. Slipper du tänka på skiten...
|
För det första kan du ha två olika typer av CAL's - Computer CAL's (Som då gäller andra anslutna datorer i nätverket) samt User CAL's som räknas som anslutna användare till servern.
I ditt fall så verkar det som du har User CAL's och dom kommer bara "förbrukas" när du har användare som måste autentisera sig mot servern och exempelvis NT Users eller Active Directory. Det står även specifikt i MS licens att användare som nyttjar resurser UTAN att autentisera sig INTE räknas som CAL's. Däremot om du använder IIS och kräver någon specifik AD inloggning för nån tjänst du bygger då är du rökt på 5 CAL's. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson