WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Forumhosting (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2687)

bjornstrom 2004-07-04 01:53

Finns det något företag som erbjuder dedicerad forumhosting idag?

- Hög trafik
- Hög serverbelastning (främst PHP)
- Accelererad PHP genom Turck MM Cache eller Zend
- Rejäl MySQL databasserver (helst cluster)

Finns det i Sverige?

Johan H 2004-07-04 02:54

Citat:

Originally posted by bjornstrom@Jul 4 2004, 01:53
Finns det något företag som erbjuder dedicerad forumhosting idag?

- Hög trafik
- Hög serverbelastning (främst PHP)
- Accelererad PHP genom Turck MM Cache eller Zend
- Rejäl MySQL databasserver (helst cluster)

Finns det i Sverige?

Allt handlar väl om vad du är villig att betala.. :)

Tobias Turesson 2004-07-04 14:42

Men det gör det väl alltid, men skulle vara soft om någon specialliserat sig på detta område.

bjornstrom 2004-07-05 18:32

Det är klart att allt går att få för pengar, jag undrade mest om någon redan erbjuder detta.

Vi driver ju 9 communitys idag och om korten faller rätt kommer vi öka till 20st innan året är slut.
Då kommer vi behöva en liknande lösning - antingen köper vi tjänsten ifrån en redan befintlig leverantör eller så bygger vi lösningen själva och erbjuder andra att dela miljön med oss.

Just PHP-caching och MySQL cluster är fan inte dumt om man kör stora forum.

brimba 2004-07-11 13:53

Php och Mysql fungerar väldigt utmärkt vid hög belastning :)

Patrik H 2004-07-13 17:41

Kanske beror lite på vilket forum man vill använda, en del är väldigt resurshungriga.

Vi har runt 6000-7000 nya inlägg varje dag och några hundra tusen läsningar om dagen och det fungerar galant på en server. Vi har två MySQL servrar, men det räcker gott och väl med en enda (master) eftersom allt är optimerat. Vi använder MySQL till dynamiska sidor också, varje sidladdning gör en del frågor på servern. Trots detta tillsammans med forumet fungerar det fint. Jag tror nog att vår server klarar dubbla belastningen utan några fördöjningar, den har idag runt 500 Qps under dagtid.

Nu vet jag inte hur stor omfattning du har men om man lägger ihop alla dessa 20 forum skulle du inte då klara dig på bara en server, så behöver man inte lägga ut driften på någon speciell leverantör utan bara någon med bra MySQL access. Själva php hostingen är nog inga problem då de flesta seriösa webbhotell redan har en sådan lastbalancerad miljö.

Fast jag måste nog erkänna att när vi flyttade över vår utrustning i egen regi har det varit betydligt lättare att optimera både hård och mjukvara på ett helt annat sätt och samtidigt få det kostnadseffektivt. Men allt är relativt, får man mycket stålar i sin verksamhet så är det väl bättre att köpa in dessa tjänster istället för att driva det själv.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson