![]() |
Ska köpa in några datorer till företaget, vilken prestanda klarar vi oss på om vi ska jobba med webbdesign?
Det är väl arbetet med flash som kräver en hel del prestanda, stämmer det? Vill inte köpa in dyra datorer eftersom företaget är nystartat. |
Flash, photoshop är väl dem saker som kräver mest. Satsa på en standard dator med lite mer i ram helt enkelt.
|
Ok, så det är ramminnet man ska sattsa på? funkar en pentium 4 3.0 Ghz?Hur stor hårdisk ska man ha?
|
Behövs ingen värsting-dator. Men satsa på ram-minne som bazzan säger. En vettig skärm kan vara skönt också, visst, en platt ser snyggt ut men visar inte färger på samma sätt som en gammal hederlig.
p4 3ghz räcker långt. Hur stod disc hänger mycket på vad som ska sparas? Spelar nog ingen roll om du köper den största eller den minsta om du inte ska klippa långfilmer eller nåt. |
Ok, raminnen ramminnen, nu vet jag det.
Tack för hjälpen! |
Absolut, ramminne är bra!
Sen skulle jag lägga lite krut på tangentbord/mus. Se till att knapparna sitter som du vill ha dom. Här på jobbet har jag ett tangentbord där "Insert" är flyttad, vilket stör mig. Sen så klart skärmen! Den är viktig. Det Viktor säger stämmer bara på lågpris-TFT. Satsa på en Eizo eller nåt. Det kostar mer, men åh vad trevliga de är. Hårddisk beror ju lite på hur mycket du ska lagra. På jobbets sajt har vi en del marknadsföringsmaterial, fotografier med upplösning för tryck osv. Vi har också en 30-minuters film i avi-format för våra distributörer. Vi har också ett verktyg där återförsäljare kan generera egna annonser, i tryckfärdiga PDF. Dessa sparas. Vad jag säger är att det är en ganska omfattande sajt. Totalt tar den upp 3 Gb. En standard-disk idag är på minst 250Gb, om du avsätter 100Gb för operativsystem och program, så har du alltså minst 150Gb kvar, vilket motsvarar 50 sajter som vår. På min privata server har jag lite drygt 20 sajter, totalt utrymme för dessa är 3Gb. Hårddisk ska inte vara några problem. |
Låt dom anställda välja tangentbord o mus individuellt.... Det är helt enkelt en smaksak
|
Jag tänkte beställa två datorer in i företaget och det var några riktigt fina datorer för totalt 18.000 exkl.
Min poäng här är att du kan få riktigt billiga datorer med bra prestanda, utan att det ska gå upp ordentligt i pris. Tänk på att gärna ha >2gb-stickor till datorerna som jobbar med grafik, och gärna så ergonmiska tangenbord som möjligt. |
Dagens dator är inte speciellt dyr...
Ram och CPU går enligt mig i första hand. Därefter grafikkort och hårddisk. Sitter själv en Intel Quad, 2GB DDR2, 8800GTS 640MB, Raptor (10k rpm) & 22" samsung. Har ännu inte stött på några problem vid rendering och programmen fungerar fint. |
Flash är inte särskilt krävande att jobba med. Photoshop kan ta en del kraft om man jobbar med större siter och projekt. Satsa på en C2D med 2gb RAM (vissa kommer hävda att du behöver 4gb, men det är inte sant. Man kommer med lätthet undan med 2gb för webdesign).
Alla hårddiskar på marknaden idag erbjuder mer eller mindre samma prestanda (med undantag för ett fåtal nischade), så där behöver du inte ha något särskilt i åtanke. Grafikkort behöver du inte ta i beaktning, då man inte har någon som helst nytta för det när man jobbar med web |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson