WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur får man lättast tag på rätt folk? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26463)

Hej123 2008-01-20 16:41

Hej kära WN.

Jo jag undrar lite om hur man får tag på rätt personal. I just detta fall så söker en kollega till mig konstnärer. De är inget heltidsjobb utan deltid till konstnärer som vill extra-knäcka. Just nu är det inget större projekt då min kollega bara vill komma i kontakt med konstnärer inför ett framtida projekt. Han vill framförallt bolla med ideen och se om själva projektet är möjligt.

Ska man som arbetsgivare vända sig till AMS och lägga upp annonser via plastbanken? Får man in seriöst folk den vägen?

Eftersom yrket är så löst vill man få kontakt med konstnären direkt. Då det finns folk som målar abstract, fotar, 3d-grafik etc etc etc.

Är bemanningsföretag ett alternativ? Om någon har förslag på hur vi ska gå väga vore det underbart.

Kanske någon med liknande erfaranhet?

Tack på förhand

qb1 2008-01-20 16:57

Definiera konstnär. Har en person i bekantskapskretsen som ev. vill utveckla sin verksamhet.

jonny 2008-01-20 17:15

Grejen är ju att du inte kan söka en kostnär, utan söka någon som kan hjälpa till me det du specfikt behöver hjälp med.

Hej123 2008-01-20 17:44

Vi behöver få kontakt med konstnärer som man kan presentera iden för och sedan höra om den är möjlig. Och steg två höra om de är något de kan tänka sig göra.

Vi har redan kunder som är intresserade, men går det att leverera produkten för ett rimligt pris? Jag kan inget om konst och det är därför jag behöver få tag på personer som har koll.

I kort handlar de om att måla av platser och personer. I olika storlekar, med olika metoder.

Om man vill kan man PMa mig också.

christian@eventkoll 2008-01-21 00:01

Det smidigaste är nog att kontakta gallerierna, konstchefter på kommunerna osv. De bör ha ganska bra koll på konstnärerna i de olika delarna i landet. Arbetsförmedlingen och bemanningsföretag tror jag inte är rätt väg att gå för att nå konstnärer.

Sen är ju frågan vilken sorts konstnärer du vill nå, är det de som jobbar med det eller de som har ett jobb och gör lite grejer som hobby...

Hej123 2008-01-21 02:06

Tack för tipset christian.

Just nu vill vi nog inte ha folk som verkligen jobbar med de. Utan konstnärer med talang som gör lite ströjobb men kanske egentligen sysslar med något annat.

Jag kan tänka mig att de är rätt svårt att få fulltidsjobb som konstär men vad vet jag. Behöver bara få kontakt med folk som är duktiga och villiga att prata över mail eller telefon.

christian@eventkoll 2008-01-21 09:06

Du kan ju kolla in http://www.svenskakonstnarer.se , där kanske det finns något vettigt folk. (Har ingen aning om det är konstnärer som jobbar med det eller om det är hobby-konstnärer som hänger där. )

klein 2008-01-25 15:52

Citat:

Originally posted by Hej123@Jan 20 2008, 17:41
Hej kära WN.

Jo jag undrar lite om hur man får tag på rätt personal. I just detta fall så söker en kollega till mig konstnärer. De är inget heltidsjobb utan deltid till konstnärer som vill extra-knäcka. Just nu är det inget större projekt då min kollega bara vill komma i kontakt med konstnärer inför ett framtida projekt. Han vill framförallt bolla med ideen och se om själva projektet är möjligt.

Ska man som arbetsgivare vända sig till AMS och lägga upp annonser via plastbanken? Får man in seriöst folk den vägen?

Eftersom yrket är så löst vill man få kontakt med konstnären direkt. Då det finns folk som målar abstract, fotar, 3d-grafik etc etc etc.

Är bemanningsföretag ett alternativ? Om någon har förslag på hur vi ska gå väga vore det underbart.

Kanske någon med liknande erfaranhet?

Tack på förhand

Det är väl ingen som får får jobba Arbetesförmedlingen heller, deras existens är väl mest för att adminsitra A kassan och olika dagdriveri verksamheter.

guran 2008-01-25 23:36

Citat:

Originally posted by klein@Jan 25 2008, 15:52
Det är väl ingen som får får jobba Arbetesförmedlingen heller, deras existens är väl mest för att adminsitra A kassan och olika dagdriveri verksamheter.
Nu har du väl helt fel. Alla som arbetar på Arbetsförmedlingen får ju jobb. Sedan så har AMS lagts ner eller ska läggas ner på order av regeringen.

palmik 2008-01-27 21:56

Ifall du kan tänka dig att maila runt rejält kan Deviantart vara ett kanonställe att hitta konstnärer som pluggar och behöver lite extrainkomster med flexibla arbetstider.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson