WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Läkemedels affiliate lagligt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2626)

thoake 2004-06-27 20:14

Hur är det med läkemedel, är det lagligt att vara affiliate till sidor som säljer läkemedel?
Finns några som är affiliate till läkemedels siter här?

Bengt 2004-06-27 23:35

Citat:

Originally posted by thoake@Jun 27 2004, 20:14
Hur är det med läkemedel, är det lagligt att vara affiliate till sidor som säljer läkemedel?
Finns några som är affiliate till läkemedels siter här?

Vet inte vad lagen säger men det finns ju juridiskt kunniga här på WN som jag hoppas ser den här tråden. Det kan vara intressant att få en juridiklektion i den här frågan.
Att det finns läkemedelsannonser för svenska affiliates kan jag svara på. Genom zanox kan man annonsera ut läkemedel för den svenska marknaden. Jag har inte gjort det själv (bara sett programansökningen) och jag vet inte om det då bara är naturläkemedel det handlar om.

jakoob 2008-06-26 19:59

Ingen som vet?

Oskar Lindgren 2008-06-26 20:03

Finns det tv-reklam om läkemedel? Isf borde det vara lagligt.. *gissa*

pokerstjärna 2008-06-26 20:17

Citat:

Originally posted by Oskar Lindgren@Jun 26 2008, 20:03
Frågan är om reklamen sänds från Sverige?
Jag har ingen aning TS, men det var en intressant fråga.

dannelito 2008-06-26 20:45

Risken är nog att man får Läkemedelsverket efter sig.

Riktar man affiliate-marknadsföring av receptbelagda läkemedel mot den svenska marknaden hamnar man förmodligen i vad Läkemedelsverket kallar för "Grupp 2" i denna skrivelse:
Läkemedelsverket kartlägger olaglig Internethandel med läkemedel

nudie 2008-06-26 20:46

Varför skulle det inte vara lagligt? Vad är det för fel på att göra reklam för läkemedel?!

tartareandesire 2008-06-26 21:47

Citat:

Originally posted by nudie@Jun 26 2008, 20:46
Varför skulle det inte vara lagligt? Vad är det för fel på att göra reklam för läkemedel?

Läkemedel är en ganska speciell grupp av produkter av uppenbara skäl...

Bergman 2008-06-26 21:56

Det låter märkligt att just detta skulle vara olagligt ... man får ju länka till mycket annat som är olagligt tex filmer, musik osv. Men om den där skrivelsen stämmer så verkar det ju vara olagligt. Skulle iofs vilja se lagtexten om just detta även om jag själv inte kommer ha sådan reklam på mina webbsidor.

Tez 2008-06-26 21:59

Citat:

Originally posted by Oskar Lindgren@Jun 26 2008, 20:03
Ipren, Treo, Inside, Samarin, Lakta...eeehh något mot svamp i underlivet, ibuprofen, den där grejen mot svamp mellan tårna som går just nu...glömmer säkert något.

Är nog receptbelagda läkemedel frågan gäller, eller? Förutsätter det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson