![]() |
Säg att man hittat ett koncept eller att det finns en efterfrågan för en viss typ av forum. Hur gör jag för att besökarna ska registrera sig i forumet och börja skriva? Någon måste ju vara först så att säga och ingen vill registrera sig i ett tomt forum. Jag inser att det är väldigt svårt att starta upp ett forum på internet men har någon av er några tips att ge till mig om hur folk vill registrera sig när de väl hittat till sidan?
Jag förstår att jag ska använda mig av SEO för att få folk till sidan. Men sen då? |
Skaffa några polare som kan skriva tillsammans med dig alternativt gör som vissa rekommenderar och skapa ett gäng fejkanvändare som du själv skriver genom.
|
..det är en början. Därefter måste du ha rediga användare, och ja då är det bara att börja skaffa besökare. SEO som vanligt :)
|
Det svåraste är precis som du säger att få folk att engagera sig och bli medlem. Det finns ett gäng alternativ, bland annat att du i början erbjuder folk att skriva inlägg utan att bli medlem.
Jag har ett forum som börjar flyta på rätt bra nu men det har varit en väldigt seg uppstart. Inte förrän jag kopplade forumet till en "huvudsida" så började det komma fler folk som regisrerade sig. Med huvudsida menar jag en sajt som behandlar samma ämne, och forumet kopplat till den sidan. Jag tycker inte du ska låsa forum för enbart medlemmar, det funkar rätt kasst. Nu är jag i en rätt etablerad nisch där det redan finns liknande forum så det har klart varit lite svårare. Lite småtips: * Skapa inte så många forum i början, det blir bara ödsligt. Ett välfyllt forum är mer tilltalande än 100 med 1 inlägg i vardera. * Lås inga forum till enbart medlemmar * Var själv mycket aktiv och svara på medlemmarnas frågor och skapa egna * Testa att skapa trådar som är känsliga och kan göra folk irriterande eller väcker känslor som gör att man vill svara och bemöta påståenden. * Tillåt gäster att posta trådar i början för att fylla forumet * Skapa trådar som du vet/tror är populära * Ge inte upp efter 1 månad bara för att du inte har några medlemmar. Det kommer med all sannolikhet att ta tid. * Tänk igenom din idé ordentligt innan du börjar. * Släng upp en blogg som behandlar samma nisch och länka in till trådar i forumet. Finns säkert mer att tänka på, men det var en del. Lycka till! |
Tack för tipsen Daniel! Uppskattas!
|
Gör som ägaren till ett av Sveriges största datorhårdvaru-forum.
Tillbringa en helg och diskutera med dig själv. |
Citat:
HAHAHA, vilket va det? |
Tydligen ska även Stajlplejs / Lunarstorm ha kommit igång på det sättet, med en stor radda fejkanvändare som fyllde siten, tills att riktiga användare kommit dit.
|
Citat:
|
En sida som enbart består av ett forum är oftast en dödfödd idé. Självklart finns undantag och tror man att ens idé är ett sådant så måste man ha något ställe att göra reklam på för att det ska vara värt besväret. Antingen satsar man en del pengar på reklam eller så har man en egen välbesökt sida där man kan göra detta.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson