![]() |
Är det lagligt att göra en sida där folk kan ladda upp
mp3or, vilka som helst och sedan få en URL kod så dem kan stoppa in den i olika profil sidor på tex communitys osv? Antar att det inte är det? Om man ändå vill skapa en sådan sida men göra det lagligt, finns det inget sätt att göra så att URLen läses bara, men om någon försöker tanka från den , går det ej? Såfall hur? |
Varför skulle det inte vara lagligt? Klart det är lagligt.
Det här snacket om att fildelning och /eller mp3 skulle vara olagligt är bara okunskap. Det som däremot ÄR ett problem, och som ÄR olagligt, är att när det kommer till upphovsrättsskyddat material. Tror du i viss mån kan ha ett användaravtal som förbjuder användare att ladda upp upphovsrättsskyddat material, och sedan hänvisa till BBS-lagen, men det är nog bäst att kolla upp. Så länge det inte handlar om upphovsrättsskyddat material så ser jag dock inget hinder alls. Det finns trots allt gott om människor som spelar in egen musik/eget ljud. |
Låter bra, men dock så är det ju faktiskt upphovsrättskyddat material de flesta kommer vilja ladda upp. Tex någon artist senaste låt, för att sedan kunna ha den på sin profil sida på någon community. Så om det är olaglgit känns det lite meningslöst. :/
|
Om du ska klara dig måste du åtminstone erbjuda en möjlighet att anmäla intrång i upphovsrätten och spärra de filer som du får kännedom om som innehåller material som inte får spridas fritt.
Enligt svensk lagstiftning uppstår copyright formlöst och det är närapå omöjligt att kontrollera om en fil får spridas eller ej med säkerhet. Jag får en känsla av att det kommer att gå åt mycket tid åt att granska anmälda filer och jag är inte säker på att en sådan lösning är tillräcklig för att du själv ska ha ryggen fri. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson