![]() |
Newbie på PHP som man är behöver jag tips på vart man kan hitta ett simpelt PHP-kontaktformulär som man fritt får kopiera och använda
Det ska vara ett formulär för länkbyten mellan sidor och behöver följande fält... Länk till sidan som vill byta länken Länk till sidan där de placear min länk Email: Meddelanderuta: |
Om du vill bygga själv så har du en bra guide här.
http://www.phpeasystep.com/phptu/8.html |
Här finns ett färdigt
http://formfixer.com/exempel3.html Edit: om du vill ha något färdigt kopplat till en administrationspanel för hantering så kontakta mig genom PM. |
Ingen av de förslagna exemplena verkar innehålla en captcha. Det är ett bra tips att ha med för att slippa spam. Varför erbjuder du dig inte att betala en tusenlapp eller två så skall du se att det dyker upp någon som vill koda det åt dig.
|
Vet inte om det är så nödvändigt att betala en tusenlapp för att slippa spam i det läget. Jag hade inte gjort det...
|
Se även upp med e-mail injection. Inte lätt att göra allt rätt själv, fråga bara "Anakin" Edholm på Aftonbladet.
|
Alla de föreslagna alternativen suger tartare, om clonix nöjer sig med det så visst. Som elprisguiden tänker så är det svårare än man tror med just epost-forumlär. Att använda en extern leverantör/cgi-script känns ju 1999 at best..
|
Vad är det för slags sida du ska ha forumläret på?
Man behöver inte ha captcha, det räcker med att döpa kontakt filen till något som drfd457457sdfe577.php Det gjorde jag och blev spammfri <_< :D |
Det var ju inte nån långvarig lösning direkt, om spam bottarna kollar länkar etc så är det kört.
Dock är det inte svårt att göra ett eget captcha...så kåda själv, eller som ovan sagt, betala några kronor. |
Alltså, det handlar mer om anpassning till syftet och användningen än att säkra alla möjliga kryphål. Har man formuläret på en mindre välbesökt sida och / eller aldrig råkat ut för några problem så förstår jag inte varför man ska lägga ner tid, pengar och / eller energi på att skydda sig mot några få spam, om ens några.
Visst, grazzy, ingen av de här föreslagna lösningarna är fulländad (de flesta långt ifrån som du påpekade) men de hjälper ändå lite grann. Skyddar man sig mot e-mail injection t.ex. så har man kommit en bra bit på vägen. Captcha är en utmärkt lösning i teorin men synskadade och dyslektiker kan få stora problem. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson