![]() |
Har en Phillips 32PF5331 LCD-tv som har börjat bete sig lite konstigt.
Skärmformatet växlas automatiskt varje gång man byter kanal. Detta är något som har gått igång nyligen, och går ej att stänga av (?) Väldigt irriterande, då den växlar mellan olika lägen till att oftast fastna på Movie Expand 16:9. Dessutom går sovläge-menyn igång väldigt ofta när man byter kanal etc (endast menyn kommer upp). Har ComHem analog och har hört att de nyligen börjat sända ut signal för bildformat? Det går ju att andra format manuellt, men lite jobbigt att behöva göra det hela tiden. (Verkar inte gå att stänga av att den växlar automatiskt heller...) Kanal 9 blir helt konstigt, då den visas i Movie Expand 16:9 (en del av bilden längst upp klipps bort). Någon av er som har liknande problem eller vet hur man kan lösa detta? |
Hahaha. jag har en nästa exakt likadan TV med EXAKT samma problem som började för ca 1 vecka sedan. Även jag har ComHem.
|
Jag, grannen och en polare har exakt samma problem, fast med Boxer.
Swappningen sker även på 4;an när dom går ifrån bredbildssängning till standard reklam-format. Riktigt störande. Edit: Vi har alla Samsung-apparater + att de även görs så på min frukost-tv som är nå billigare variant av LCD. |
Har mailat till ComHem, för att se om de har ngn lösning på detta.
Återkommer med deras svar. |
Föga tröst, men jag har samma problem med en sony-tv. Flyttade i somras från comhem till boxer och hade problemen både före och efter.
|
Har samma problem, Hyundai LCD samt comhem
|
Jag kör boxer med vanlig sagem mottagare till hela huset. Har samma fel, men tror egentligen inte det är något fel i mitt fall.
Eftersom mottagaren är fördelad över hela huset, och alla tv-apparater är olika. Vissa har bara stöd för 4:3 medans andra stödjer 16:9 också så tror jag mottagaren (dvs. sagem) flippar ur. När plasman är på försöker den köra sändningen i 16:9, när CRT är på försöker den köra 4:3, när sändningen går över till reklam byter den till 4:3 någon sekund innan osv.. Tror dock detta beror på vad man ställer in för bildtyp i mottagaren, men eftersom man inte kan välja både 4:3 och 16:9 så hjälper det inte speciellt mycket :blink: |
Har inte problemet hemma (LG & Samsung) men jag vet att på gymmet är det så, väldigt störande (märke: Grundig (?)).
|
Har en Samsung TV (LCD) och har också Comhems analoga, men jag har inte märkt något större problem? Vet dock att bilden kan swappa om just när det byts från film till reklam (dock har jag upplevt detta mest på TV3).
Vet inte om de hjälper, men finns det inte någon inställning iaf på Samsung-apparater där man kan välja om den alltid ska köra i 16:9, 4:3 eller "Automatisk"? Tror min är ställd på automatisk. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson