WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Importera smågrejer? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26026)

krukaan 2008-01-05 01:15

Hej!
Vet inte riktigt om jag postar i rätt kategori nu men jag antar att denna tråden passar bra här också.

Det är såhär att jag har en hemsida där folk får poäng när de gör olika grejer.
Jag vill nu att de ska kunna växla ut till småvaror som jag sedan skickar till dem. Det finns ett antal sådana här sidor med samma koncept.

Nu till frågan/frågorna.

1. Har ni något tips på småskit som går att använda att växla ut deras poäng till? (så som t.ex. kondomer eller godis som andra sidor har)

2. Hittade alibaba.com där det fanns bra länkar till sådant billigt.

3. Är det lönt att importera från kina om man bara ska några KG med varor som inte väger så mycket och som inte är så dyra?

4. Om jag importerar, kommer jag behöva betala moms och skatt för att ta hem varorna och ge ut dom till mina medlemmar? Isåfall, var ligger gränserna på kg?

Är inte så gammal så jag kanske inte formulerar mig på ett jättebra sätt.
Med vänliga hälsningar
KrukaaN

DudeRille 2008-01-05 14:26

Citat:

Ursprungligen postat av krukaan
1. Har ni något tips på småskit som går att använda att växla ut deras poäng till? (så som t.ex. kondomer eller godis som andra sidor har)

Du svarade på din egna fråga.

Citat:

Originally posted by -krukaan@Jan 5 2008, 02:15

2. Hittade alibaba.com där det fanns bra länkar till sådant billigt.

Ja.

Citat:

Originally posted by -krukaan@Jan 5 2008, 02:15

3. Är det lönt att importera från kina om man bara ska några KG med varor som inte väger så mycket och som inte är så dyra?

Beror väl på vilken mängd.
Ta reda på vad allt kostar, produkterna, frakten ev tullen osv.

Citat:

Ursprungligen postat av krukaan
4. Om jag importerar, kommer jag behöva betala moms och skatt för att ta hem varorna och ge ut dom till mina medlemmar? Isåfall, var ligger gränserna på kg?

Maila tullen istället så får du exakt svar.

Förstår dock inte varför du ska impotera massa små skit typ som godis & kondomer när det finns här billigt?

krukaan 2008-01-05 16:53

Tack för svar, men var hittar jag det billigt Sverige? Säger inte att ni ska leta upp något till mig men ni kanske har något tips på var jag kan börja leta? :)

På fråga 1 så undrade jag mest om ni kanske kunde komma på något som kanske inte redan finns att få på svenska sidor.

Charlie 2008-01-05 20:28

Om du bara ska köra ett par kilo bör du kunna leta upp en billig affär någonstans och bara köpa på dig. Lidl är billiga vad gäller sötsaker och godis.

Om du däremot ska börja köpa prylar rutinmässigt kan du få bättre priser från en grossist eller tillverkare. Kolla med durex vad beträffande kondomer.

Edit: Har hört om privatpersoner som har köpt större mängder godis från Marabou på olika platser i Sverige. Vet dock inte om det kräver att man har en "kontakt på insidan" så att säga.

micnil 2008-01-13 02:20

Visst går det att importera billigt från Kina , dock ver jag inget om de varutyper du nämnde. Skulle nog vara försiktig med att importera godis (=livsmedel) då det säkert finns en massa regler runt detta.

Men för att återgå till frågan . Frakter är relativt dyrt från Kina speciellt om det du skickar är lätt (typ kläder) eftersom du åker på volymvikt, dvs man beräknar vikten på paketet baserat på volymen inte på den faktiska vikten. När vi tidigare importerade kläder från Kina i små mängder blev fraktkostnaden ca 20-30% av den totala kostnaden. Sen måste du naturligvis betala tull och moms också. Tullen varierar beroende på vad det är för vara du importerar. Du kan själv söka på tullverkets hemsida men det enklaste är att bara ringa dem och fråga.

Julian 2008-01-13 07:50

kondomer låter bra, lockar unga såväl som äldre medlemmar.
Unga gillar att leka och exprimentera med kondomer,
syftar då på killar i tonåren.

Äldre kanske blir medlem för att få ett pack gratis hem inför fredafens stora party. =)

Eller så får du publicitet som är bra då du hjälper unga att använda kondom,
på ett coolt sätt. Få yngre att förstå att det är något viktigt.

Utveckla iden tycker jag, vigda dina vyer!
lycka till.

Henke76 2008-01-13 21:36

Hmm... men det blir ingen bra publisitet om några månader ifall du köpt dåliga kondomer från Kina och kunderna blir ofrivilliga föräldrar. Satsa i så fall på välkända märken. Kvaliten från Kina är generellt dålig enligt min erfarenhet så det tar ganska lång till att vaska fram guldkornen.

Gustav 2008-01-14 13:38

Den här affärsidén är inte så genomtänkt va? Det finns inga pengar att tjäna på den typen av sida som du tänker lansera, utan du drar bara på dig onödigt arbete. Men gör du det som en hobby, så ok.

Du kan skicka PM om du vill köpa billiga kondomer, batterier, små erotiska tärningar och annat krams. Jag kan säkert hitta någonting åt dig som garanterat ingen av dina konkurrenter har. Mitt erbjudandet kanske bryter mot WNs regler om egenreklam, men jag tror mig inte kunna tjäna en krona på dina små kvantiteter. Det handlar alltså om att hjälpa och inte om att tjäna pengar. Kanske kan du erbjuda mig en länk eller lite exponering i utbyte.

Vad gäller priser så hade jag satsat på lite dyrare saker som kostar fler poäng. Flera av dina användare skulle då aldrig lösa in sina poäng – dvs mindre arbete och mer pengar åt dig.

För att svara på din fråga om att importera från Asien (Kina) så ska du upp i ganska stora kvantieter för att det ska löna sig. Om du t ex tittar på kondomer så ska du minst beställa några hundratusen (helst några miljoner). Jag tror inte ens leverantörerna på Alibaba är intresserade av att sälja till dig om du inte kommer upp i de volymerna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson