![]() |
Hej,
Jag har 1st TV med 3st HDMI ut/in-gångar. Jag har 1st förstärkare med 1st HDMI ut/in-gång. Jag har en dator med 1st HDMI ut/in-gång. Via förstärkaren är ju hela ljudsystem inkopplat. Det jag helt enkelt vill är ju att ljudet då jag spelar upp material från datorn skall vara via förstärkaren.. Men hur blir det? Förstärkaren>TV, Dator>TV. Går då ljudet via HDMI kabeln från TV ner till förstärkaren eller hur ska jag koppla? Lite helg-funderingar =) Mvh Jonas |
Enklast är om du kopplar ljudet ut från datorn via en spdif/toslink utgång istället.
|
Jag har ingen hdmi öht, men däremot komponent in i tv:n. Ljudet går då:
dvd -> tv -> förstärkare Kör jag: dvd -> förstärkare får jag osynk. Har en vanlig förstärkare, ingen surround eller annat jox. Tv:n är en Pioneer 427XD |
med andra ord så är det alltså rätt om jag kopplar Förstärkare>TV, Dator>TV, då går bilden och ljudet från datorn till TV och sedan går ljudet från TV till förstärkaren... ? Är värdelös på sånt här! Tricket är att jag inte har grejjerna hemma än, men ligger sömnlös av detta =)
|
Koppla en ljudkabel direkt till förstärkaren istället för att försöka skicka ljud genom hdmi. Bättre än att tv'n ska ta emot och behandla signalen och skicka vidare, om det nu går överhuvudtaget, beror på tv'n.
|
En HDMI-kontakt är antingen ut eller in. Det lär inte vara någon kombination av ut- och in-gång. Så TVn lär vara utrustad med 3st HDMI-ingångar för att kunna få bild från 3 olika källor. Förstärken är alltså bara utrustad med 1 HDMI? Det låter som det i alla fall borde vara fler då jag har svårt att se meningen med 1 på förstärkaren.
Om förstärkaren har fler än 1 HDMI (vilket är det logiska) så fungerar det som en växlare mellan bildkällor och du slipper göra det på TVn. Förstärkaren lär då vara utrustad med minst 2st HDMI-ingångar och 1st HDMI-utgångar. Fördelen med att låta förstärkaren växla bildkälla är att den samtidgt växlar ljudkälla. Låt sig att du har en HTPC som skickar ljud&bild till förstärkaren och en digitalbox som skickar ljud&bild till förstärkaren så kan du växla både och med en knapptryckning och använda samma TV/ljudanläggning för båda källorna. Om du ska skicka ljud från TVn till en förstarkaren så skulle jag gissa på att den bland annat är utrustad med en optisk utgång för detta. Men detta är bara aktuellt om du TVn direkt får ljudsignalerna via exempelvis en analog tuner. I annat fall ska TVn helst endast jobba med bildsignaler och inte ljudsignaler. Om din förstäkare har flera HDMI koppla då såhär: HTPC (Ljud & bild) -> Förstärkare Förstärkare (HDMI) -> TV I annat fall så dra ljudet till förstärkaren och bilden direkt till TVn från HTPCn. HDMI är kapabelt att skicka både bild&ljud-signaler men från en HTPC är detta högst tveksamt om du inte har ett grafikkort utrustat med ljudkort. Jag bortser från detta då detta är ovanligt. Därför kommer du dra en DVI/HDMI-kabel till förstärkaren eller TVn och separat ljudkabel till förstärkaren. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson