![]() |
Hej,
Skulle vilja koppla ihop flera tv'n till ett nätverk hur skule jag enklast gå till väga? har nämligen 3st cafeterior i olika orter som jag har 3tv på, och jag vill att via en central här hemifrån kunna styra vad som skall visas på de 3 tv apparaterna, har någon ngn som helst aning om hur jag kan gå till väga? any help would be appriciated. |
Sätt upp datorskärmar istället.
|
skärmarna ska va minst 42tum, lite svårt med dator skärmar, men hur skulle det funka med datorskärmar? finns det skärmar som är kopplade direkt till internet? utan bök med att man måste koppla den mot en dator eller så?
|
Skaffa 42" plattskärmar (TV?), men koppla datorer till dem (Använd dem som datorskärmar).
Ex. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=96457 eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335942 Sedan finns det säkert många alternativ för att visa samma bild på alla skärmarna. Hoppas någon annan kan tipsa dig om detta, jag har inget förslag just nu... |
Finns många adaptrar för AV-over-cat5 (Sök på video +cat5 på google) men de flesta av dem är begränsade av att de inte kan gå över hubbar eller bara ett visst avstånd.
Så om någon har en lösning för hur man enkelt visar t.ex. en hemsida på flera tv-skärmar på stora avstånd från varandra så skulle det uppskattas. Allt från bra Video-over-cat5 från en källdator till flera skärmar i nätverket till extremt små och pålitliga burkar som kan sättas vid skärmarna och kopplas till nätverket för att visa en hemsida skulle uppskattas. |
Det finns inga 42tummare som kan komma åt nätet utan att behöva koppla en dator till de, blir så klumpigt, dvs om det fanns en skärm, där man kunde plugga in ett 3abonemang i för att få den o komma åt internet, då kan man ju koppla upp samtliga skärmar mot en hemsida eller PP och få de att visa samma sak, men finns det några sådana skärmar må tro?
|
Koppla datorer till dem och styr datorerna med terminal-access eller vnc för att välja vad som skall visas. Installera TV-kort på datorerna så kan du styra vilken kanal som skall synas.
|
Vet inte någon färdig lösning på det, men går nog att lösa med relativt enkla metoder:
3 st plasmaskärmar / dataskärma. 3 st bärbara datorer. Sedan beroende på vad du vill visa på monitorerna: Powerpoint presentationer eller liknande: Skaffa 3g kort till datorerna. Låt datorerna hämta powerpoint presentationer från en central ftp server med väl valt intervall... Strömmande video: Skaffa ADSL dit där du ska ha skärmarna. Sätt upp en videoserver på huvudkontoret, och låt de bärbara datorerna strömma video från din server. |
Ni gör det komplicerat.
Köp 3st 42" Plasma TVn och en dator att styra allt ifrån. Köp en Matrox DualHead2Go (+ ett grafikkort till) eller liknande så du kan koppla in 3 skärmar i EN dator. Så styr du vad som visas på dom 3 skärmarna via en dator. Skönt :) Glöm inte att klona bilden, så den visar samma bild på alla 3 tv-apparaterna. Sen installerar du RealVNC på datorn så du kan styra skiten var du vill. |
Citat:
Glennj:s lösning var den som jag tänkte föreslå. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson