WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Från HB till AB .... någon ekonomiskt vinst? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25886)

Milad 2007-12-28 14:45

Är det någon som vet hur ett företag kan gynnas ekonomiskt med att gå ifrån HB till AB? Kan man tex dra av mera saker i en AB än HB? Har man rätt att köpa andra saker i AB än HB? Finns det helt enkelt ur ekonomiskt perspektiv en fördel med att vara en AB än HB?

Visst man kan ju alltid sälja en del av en AB och på så sätt fått in lite pengar bara på det men det är inte det ja är ute efter.

Gustav 2007-12-28 15:07

I ett AB så är du normalt inte personligen betalningsansvarig för företagets skulder. Du är därför mindre utsatt som ägare av ett AB än ett HB.

Skattelagstiftningen är utformad som så att det rent skattemässigt inte ska vara någon skillnad mellan bolagsformerna (även om reglerna kan se ganska annorlunda ut). I praktiken så sägs det dock att det ska vara mer fördelaktigt med ett AB. Exakt vilka dessa fördelar skulle vara kan jag inte svara på, mer än att du kan ta ut en del av vinsten som aktieutdelning istället för lön.

Milad 2007-12-28 15:17

Citat:

Originally posted by Gustav@Dec 28 2007, 16:07

Skattelagstiftningen är utformad som så att det rent skattemässigt inte ska vara någon skillnad mellan bolagsformerna (även om reglerna kan se ganska annorlunda ut). I praktiken så sägs det dock att det ska vara mer fördelaktigt med ett AB. Exakt vilka dessa fördelar skulle vara kan jag inte svara på, mer än att du kan ta ut en del av vinsten som aktieutdelning istället för lön.

Precis, jag har också hört att det ska vara bättre men vet inte riktigt vad det skulle kunna vara. Vad är skillnaden om man tar ut vinsten i aktieutdelning istället för lön?

Magnus_A 2007-12-28 19:53

Ingen eller mycket liten poäng med att ta ut vinsten som utdelning eller genom att sälja bolaget istället för lön. Fåmansreglerna slår till och de är ganska heltäckande.

Skatan 2007-12-28 20:14

Har man inte rätt att ta ut en summa ur vinsten skattfritt/reducerat i aktiebolag?

ztream 2007-12-28 20:23

Du har rätt till max 89.000 i utdelning per år med endast 20% beskattning. Det är en av fördelarna.

Milad 2007-12-28 20:38

Citat:

Originally posted by ztream@Dec 28 2007, 21:23
Du har rätt till max 89.000 i utdelning per år med endast 20% beskattning. Det är en av fördelarna.

Sådärja nu börjar det dyka upp ett par fördelar :) Ztream har du några flera fördelar som du vill dela med dig?

jonny 2007-12-29 01:07

Nu är jag inte riktigt säker på hur det fungerar i handelsbolag, men i ett aktiebolag är du själv förmodligen anställd och får lön från bolaget. Bolaget kan då bekosta friskvård (exempelvis gymkort) och liknande till de anställda.

Jag är osäker på om du kan vara anställd i ett HB om du är bolagsman.

ztream 2007-12-29 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av Milad
Citat:

Ursprungligen postat av ztream

Sådärja nu börjar det dyka upp ett par fördelar :) Ztream har du några flera fördelar som du vill dela med dig?

Jag har inte direkt koll på vad man får och inte får göra i HB. Däremot vet jag vad skillnaderna för mig som ombildar från EF blir:

-Utdelningen
-Rätt till friskvårdsavdrag
-Kan ha kontor i lägenheten i separat rum och dra av faktisk kostnad
-Kan äga aktier, fonder och fastigheter i bolaget
-Lättare att skilja på vad som är mitt och företagets pengar. (både för och nackdel)

Min redovisningskonsult sa till mig såhär:

Ska du ta ut alla dina pengar i din EF som lön och leva på företagets alla intäkter ska du inte ombilda. Ska du använda företaget som en sparbössa och spara för framtiden samtidigt som du tar ut lön, så ska du ombilda.

StefanBergfeldt 2008-01-02 10:10

Rent juridiskt är EF och HB samma sak. EF har en ägare och HB har flera, det är enda skillnaden.

Sen det där med att man inte har personligt ansvar är lite tveksamt. Som nytt AB krävs ofta att du personliget går i borgen för krediter osv. Då är du personligen ansvarig ändå.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson