WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   SPCS och Thunderbird (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25877)

Henke76 2007-12-27 19:39

Har av olika anledningar bytt ut Outlook och Eudora mot Thunderbird som e-postklient. Problemet är att SPCS inte vill fungera tillsammans med Thunderbird. Det jag brukar göra är att skicka fakturor, beställningar mm med mail från SPCS. När jag kör Thunderbird så skapas mailet, det får ämnesraden satt, bifogade filer hänger med MEN mottagaradressen fylls inte i vilket ställer till en hel del krångel. Någon som vet varför inte det fungerar? SPCS svarade, "kundvänligt" som vanligt, att jag så snällt skulle gå tillbaka till Outlook. Lösa problemet var tydligen inget alternativ...

digiArt 2007-12-27 22:27

Jag har ingen kunskap om SPCS som system. Jag arbetar med storebror, Visma Business. Det är byggd genom att prata via Outlook interop för att skicka mail.

Min gissning är att du har outlook installerat, SPCS skapar mailet via interop och öppnar sedan din epostklient, dvs thunderbird. Genom att de två systemen inte fungerar likadant tappas information.

Så min gissning är att det idag inte går att få det hela att fungera via thunderbird, så svaret blir samma sak som kundtjänst ;)

Henke76 2007-12-28 10:59

Outlook var faktiskt inte installerat på datorn men i rent testsyfte installerade jag det nu. Tyvärr gav det ingen förbättring. Använder jag Outlook fungerar det dock men då är vi tillbaka på ruta 1 med ett system som vi inte vill ha.

hundserver 2009-07-06 21:40

Ingen som har en lösning på detta??

har samma problem..

Svante 2009-07-07 23:23

Tyvärr ingen bra lösning, men motsvarande problem för Mamut. Vill inte heller köra Outlook eftersom vi har Gmail för vår domän som är mycket bättre. Mamut är väldigt Microsoft-orienterat och vill bara samverka med Outlook när det gäller mail. Vi har mest använt mailkopplingen för att skicka fakturor och liknande som pdf-filer. Då gör vi så här:
  • skriv ut faktura till mail i affärssystemet
  • Outlook startas, med fakturan som bilaga i ett tomt mail
  • öppna bilagan, vilket startar Acrobat
  • spara som fil
  • gå in i Gmail, välj filen som bilaga
Nu ska vi av andra skäl gå över till Specter, som är ett webbaserat affärssystem. Kanske det finns bättre stöd där för andra mailklienter...?

gummianka 2009-07-08 08:30

Jag ser inte riktigt problemet. Först och främst förstår jag inte varför man tycker det är så självklart att "alla kombinationer" ska fungera. Men om man nu ska lösa problemet istället så är det väl bara att konfigurera ett IMAP-konto i Outlook och skicka mail/fakturorna på det sättet. Du kan fortsätta att använda Thunderbird som mail-klient och bör ha tillgång även till skickade mail. Jag skulle till och med kunna tänka mig att det finns fördelar med att använda Outlook enbart för det ändamålet, och en annan klient för övrig mail.

hundserver 2009-07-08 08:57

Du förstår inte problemet i att ett mailprogram inte plockar in e-post adressen från en mail länk? det är väll det minsta man kan begära från ett mailprogram,

Citat:

Originally posted by gummianka@Jul 8 2009, 08:30
Jag ser inte riktigt problemet. Först och främst förstår jag inte varför man tycker det är så självklart att alla kombinationer ska fungera. Men om man nu ska lösa problemet istället så är det väl bara att konfigurera ett IMAP-konto i Outlook och skicka mail/fakturorna på det sättet. Du kan fortsätta att använda Thunderbird som mail-klient och bör ha tillgång även till skickade mail. Jag skulle till och med kunna tänka mig att det finns fördelar med att använda Outlook enbart för det ändamålet, och en annan klient för övrig mail.

gummianka 2009-07-08 11:21

Citat:

Originally posted by hundserver@Jul 8 2009, 08:57
Du förstår inte problemet i att ett mailprogram inte plockar in e-post adressen från en mail länk? det är väll det minsta man kan begära från ett mailprogram,
Nej jag förstår inte att man koncentrerar sig på problemet istället för att lägga fokus på en lösning. Alla är överens om att det finns en fungerande ingång...det påminner lite om det klassiska "runda klotsen i fyrkantiga hålet" problemet....
Du är dessutom den första som tillskriver problemet till Thunderbird, medan andra tycker det är ett fel hos SPCS.

Vad är det för fel med den lösning jag föreslog t.ex?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson