![]() |
Om jag har en hemsida och vill göra en TÄVLING.
Anses detta då som en tävling eller är det fortfarande Lotteri? Eller kan jag köra på denna iden nedan och sedan är allt lugnt, lagligt osv? Här är iden: Ja lottar ut vi säger 5 trisslotter, för o vinna dom måste man först skicka en grej genom hemsidan som kostar 10kr (via betal SMS) sen fyller man i ett formulär med ett ID som kom med i SMSet, mobilnummerr, namn adress osv osv, (ja kontrollerar ju så den skickat efter grejen från hemsidan som kostade 10kr) sen svara på en fråga eller 2 sen motivera varför just HAN /HON ska vinna. Sedan drar jag en vinnare om ca 2 veckor, den med bäst motivering varför den ska vinna (och såklart ska den svarat rätt på dom 2 frågorna också) får dom 5 trisslotterna hemskickade. ---- Är detta en tävling fullt ut eller är det ett Lotteri? Vore tacksam för snabbt svar, tack på förhand. |
och måste jag skatta något, om vi säger att jag lottar ut 3 lotter? triss lotter.
Och måste man snacka med triss först eller kan man bara tuta och köra, köper ju triss lotterna o sedan skickar iväg dom. 3st i ett vanligt kuvert. |
Så länge dom anger en motivering, så är det inte ett lotteri.
Men slumpen får aldrig avgöra ifall man vinner eller inte om du inte har tillstånd ifrån Lotteriinspektionen. |
det blir ju ingen slump om jag drar bästa motivering?
Alltså, de svarar på 2 frågor fyller i person uppgifter, skickar det där SMSet, och motiverar varför just DEN personen ska vinna. Bäst motivering o med rätt svar på frågorna, vinner? Är det tävling då och lagligt.. = kan jag lägga upp det redan nu? Vinsten är under 500kr, så jag behöver ej skatta göra något? Och inte vinnaren heller? |
Denna frågan finns besvarad sen tidigare, använd sökfunktionen
|
Gjort det. Men finner inte svar på min fråga, kan du inte bara säga, om jag gör som jag skrivit här uppe, blir det en tävling=lagligt = tuta och köra då?
|
Ja, så länge inte slumpen bestämmer vem som vinner så är det helt okej.
Tuta och kör! |
tack så mycket för hjälpen!
Har 3 frågor till bara. Man behöver inte skatta eftersom priset har ett värde under 1000kr, värdet är ungefär 200-300kr. Varken jag behöver skatta eller vinnaren? man behöver heller inte prata med triss för att kunna ge deras trisslotter som pris? Eftersom besökarna kommer skicka ett betal sms för att kunna delta i tävlingen, så betyder väll inte det att något ändras? Skatter, regler, lagligt, osv osv? ja ni förstår? Det spelar ingen roll? Och tävlare som är under 16 år måste man verkligen upplysa om föräldras tillstånd där? Eller är det ok att ge pris till en person under 16 om den valt att vara med i tävlingen själv? tack på förhand |
Citat:
|
Mer i samma ämne hittar du här:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...hl=lotteri&s=wn http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...hl=lotteri&s=wn |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson