![]() |
Opera, uppbackad av European Committee for Interoperable Systems(ECIS) anmäler Microsoft till EU-kommisionen för att inte följa det rättsfall gällande antitrust-lagarna som beslutades i EU den 17e september. De angriper framförallt att IE bundlas med windows och att den inte följer standarder som är uppsatta vilket gör att andra webbläsare får svårt att konkurrera med IE.
http://www.reuters.com/articlePrint?...29572420071213 |
Lite kul det hela trots allt.
De vill ta sig in på en marknad de själva inte skapat. Windows av microsoft och IE som följt med sedan "början". Skulle givetvis gynna konsumenten lite mer om de lyckades få in alla webbläsare som alternativ vid installation. Men lite skrattretande utöver det. |
Undrar om det skapar godwill eller badwill och stäma Microsoft hela tiden.
Men visst, alla publicitet är bra publicitet... |
Citat:
Jag kan ha blandat ihop det lite, och Mosaic medföljde från version 3.0, och IE kom med från 3.11. Hur som helst har man minsann inte fått IE med sedan "början". |
I Windows 95 kom ju IE med, men jag tror inte det var från första releasen, MS jobbade ju hårt med deras Microsoft Network, men fick ju efter ett tag inse att Internet var framtiden och inte deras nät.
|
Hmm..
Samtidigt måste man ju få slå sig in på en marknad som man inte själv har startat? Det är ju inte så att M$ har patent på webbläsare. De var inte heller först. Konkurrens gynnar, per definition, konsumenten. Viss taktik som M$ har använt sig av är riktigt tveksam. Är man störst skall man inte lägga energi på att begränsa marknaden - man skall helt enkelt göra den bästa produkten. |
quote: "Microsoft is also "hindering interoperability by not following accepted Web standards", the company said."
Det var det fånigaste jag läst på länge... :blink: |
Egentligen är det ju inte så fånigt, tidigare versioner av IE (IE8 hör jag ska vara bättre) renderar ju sidor på helskumma sätt vilket gör att det finns en del som "endast fungerar i IE" och om en majoritet av användarna får den förinstallerad och använder den, så är det säkert en del som designar med den i grunden vilket gör det svårare för andra aktörer att slå sig in då dessa sidor ser ut som skit fastän det är IE som renderar knäppt.
|
Sen följer inte Firefox heller standarden fullt ut. Det finns en hel del i W3Cs specar som fungerar i IE men inte i FF.
Och att försöka sälja ett operativsystem utan webbläsare idag är ju inte riktigt vettigt. Det är enkelt att ladda ner program när man väl har en webbläsare, utan blir det på tok för svårt för gemene man. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson