![]() |
Tjena!
Nu äntligen börjar det klia i PHP-fingrarna efter ett sabbatsår! Företaget ska satsa. Vi ska till att börja sälja våra produkter online som vi för närvarande säljer via våra 2 lokala butiker. Jag må vara trött men undrar. Jag är sugen på att bygga shoppingsystemet helt från scratch. Vad finns det för nackdelar med egetkomponerat förutom Tid? Fördelarna vet jag redan och det är därför jag vill köra solo. Framförallt för att kunna koppla ihop vårat lokala lagersystem smärtfritt och få total kontroll. Nu ligger jag på en rätt hög nivå på programmeringen och ser inga hinder alls. Utan undrar kanske mer om säkerheten, kopplingen med betallösningar/dibs/kreditor etc, någon som stött på problem där med egna projekt. T.ex lusläst lite löst att dom vill gärna testköra och kolla att allt är säkert/rätt etc. Något att tänka på? Vill som vara förberedd så att jag inte sitter 4 månader förgäves ;) Dvs alla API:er, någon som har erfarenheter där? Mvh forslunds |
Så här ser jag det, när det gäller säkerheten.
Med en OpenSource-lösning så utvecklas säkerhetslösningarna efterhand luckor dyker upp, vilket så klart är bra. Å andra sidan måste du se till att ha senaste uppdateringen hela tiden, annars finns dina säkerhetsluckor väl dokumenterade. Har du en egen lösning så antar jag att du inte publicerar information om eventuella säkerhetshål. Läste någonstans att om inte Microsoft hade offentliggjort alla säkerhetshål, så hade vi inte behövt uppdatera så ofta. |
Om du är duktig programerare är det såklart ett plus, MEN
Du ska även vara duktig marknadsförare så att du vet hur du bygga så att du kan utnyttja butiken bäst i sådana sammanhang framöver, Ha koll på e-handel vad som ger merförsäljning så att dessa funktioner kommer med, ha koll på logistik så att den hanteringen blir enkel, ha koll på SEO så att butiken redan från början blir SEOvänlig ha kolla på betallösningar som finns så att du vet hur du enkelt ska bygga in dem. Kunna massvis som säkerhet inte bara programmeringsmässigt utan även hårdvarumässigt och tredjepartsmässigt i de hjälpmedel du använder. Vara en fena på design så att butiken blir snygg. Har du inte dessa kunskaperna så måste du ha pengar så att du kan få hjälp med dem. Sedan ska du ha mängder med mer tid tillgodo än vad du tror att du behöver för allt tar mer tid än man trott. Känner du dig säker på allt detta, så finns inga hinder för att bygga själv, då är det en fördel. Vi har gjort vår egen lösning och jag trivs med den, och jag skulle gjort allt igen om jag behövde, men BARA om jag hade massor med tid, och inga andra åtaganden alls. |
Vore det inte enklare att köra på en befintlig lösning och lägga all tid på att bygga bryggor till lagersystemen osv?
|
Citat:
Varför? Att koda själv är kul, men är också krävade. Även när du har lanserat webshopen, så kräver det underhåll och massor med tid.... |
Att bygga själv är helt klart mest utvecklande för dig själv. Har både företaget du jobbar för och du själv råd & tid tycker en egenutvecklad webbshop är bäst.
Naturligtvis måste du till vissa delar vara rätt skicklig från början, men det som kanske saknas kunskapsmässigt lär du dig med tiden. Man bör nog ha utvecklat 2-3 år innan man ens funderar på webbshop. Däremot är inte webbshopar (de flesta) alls något komplicerat att utveckla. Det många programmerare går bet på (ink mig själv) är designen. Jag klarar max av www. stensatt.se (design by mej) men jag klarar inget mer avancerat än så. Vill man ha en design som t.ex. www. zoovillage.se bör du ta kontakt med någon webbbyrå ( psst vi sammarbetar med just den byrån;) OsC - tror jag innehåller mycket mer än man behöver och kanske är svårdesignad för en webbyrå (?). Jag gillar när webbshopar ser annorlunda ut. Ta t.ex. www. webhallen.com utvecklad av WizKid, som ska finnas här på forumet nånstans. Den ser inte ut som någon OsC eller någon annan webbshop heller. Den funkar bra och nu hoppas jag bara att min dotter uppskattar min julklapp, en Wii med ett gäng spel, från just den webbshopen :) På min fritid programmerar jag saker mitt företag jag jobbar på inte behöver. Har precis blivit klar med en sajt (www. scorebrowser.com) som jag har utvecklat för skojs skull men mest av allt för att kunna följa när min egen unge spelar hockeymatcher. Det är mycket roligt att programmera och när man väl når ända fram är det verkligen så himla skönt. |
Jo det var jag som gjorde Webhallen.com. Började för 8.5 år sen när jag gick i 3:an i Gymnasiet. Hade programmerat PHP i max 1 månad innan jag började med den. Så det var verkligen att lära sig allt eftersom. Brorsan gjorde all design eftersom jag verkligen är sämst på design. Måste säga att det var grymt lärorikt. Däremot man ska ha lite bättre koll än vad jag hade. 2.5 år senare gjorde vi nämligen om allt. Både design och kod eftersom sidan behövde nya funktioner och prestandan behövde förbättras och alla säkerhetshål som fanns i början behövde plockas bort :) För 4 år sen började jag plugga så nu är det andra som tagit över och utvecklar den.
Nu har jag inte testat oscommerce eller några andra butiker överhuvudtaget. Men det som jag la mest tid på vad det bakom. Lagerhantering, synkning med de fysiska butiker, logistiksystem, kopplingar till leverantörer, mm. Av den tid som jag programmerade var det nog mindre än 10% som lades på butiken som kunderna ser. Så fördelarna med att göra det själv är ju helt klart att du kan optimera det som är speciellt för just din butik. Men tittar du på färdiga butiker så kolla mest på det bakomliggande och om det går att anpassa eftersom jag tror oavsätt vilken butik du tittar på så är det saker som inte är precis som du vill ha det. |
Citat:
Nu handlar jag försej aldrig på webhallen, eftersom jag tycker personalen där är aroganta småglin och dessutom inkompenta. Men fördelen med ett egen webshop lösning är många, även om jag föredra att yxa till OsC efter behov istället numera, men OsC är inte så där jättebra där skriven. Om man tänker igenom projektet från början, så blir det nog bra i slutändan. Det finns t.e.x färdiga biblioteket för t.e.x mallar och liknade att nyttja, så man i slutändan får något som fungerar även design mässigt. En ideé kan vara att släppa projektet som GPL redan i början ,och bara se tillhandahålla infrastruktur för versionhantering och forum. Då fortskrider arbete snabbare om man få fler att hoppa på projektet. |
Tackar för alla svar!
Börjar bli en nyttig tråd för dom flesta. Själv har jag programmerat i PHP i snart 10 år (ja sen php3 släpptes) och har alltid valt att skriva allt själv oavsett hur smidiga o enkla lösningar det finns att ladda ner gratis. Programmering är helt enkelt roligt ; ) Blev bara lite orolig nu när det är lite "seriösare" grejer med kopplingar mot banker och så men det ska nog lösa sig! Så visst, det blir många timmar i koden som ingen förutom en själv nästan förstår varför så mycket kod behövs. (Kunden märker knappt skillnad). Som ni sa är det viktigt att Planera ordentligt innan första raden kod skrivs. Inte roligt att veta att man måste slänga all kod för att lägga in en till grej/optimering :) Teamweb: Oja det känner jag igen, känner jag mig själv så kommer designen ta längre tid än kodningen ;) Varför jag vill göra det själv är som sagt lagerhanteringen och shopparna passar inte riktigt med mina produkter så ska man lix yxa av en halv OsC och läsa igenom allt för att kunna modifiera så känns det lika bra att göra allt själv då tid har vi i företaget.. än så länge :) Tack igen! Kanske dyker upp med feedback sen om ett år eller två ;) |
Forlunds: Ser fram emot en titt då projektet börjar närma sig lansering. :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson