WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   PS3 eller XBOX 360 (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25705)

bonsai 2007-12-17 04:03

De kostar ju i stort sett lika mycket, har stora problem med att välja.
Har ju tänkt använda den mer som mediacenter osv än spelstation, musik, surfa, se filmer man laddat hem. Handlar ju mycket om vilka filformat som stöds och enkelt att streama från datorn.

htiawe 2007-12-17 08:39

I dagsläget stödjer 360n fler filformat då senaste dashboarduppdateringen lade till stöd för DivX och Xvid vilket du kan streama via nätverket. Det kommer dock en uppdatering innan jul för PS3an som lägger till DivX och Xvid-stöd även för den.

Jag skulle nog välja PS3an som mediacenter iom att den är betydligt tystare än 360n och har Blu-ray inbyggt om man vill ha det. 360n låter ju som ett tröskverk..

Spindel 2007-12-17 09:07

Förstår inte riktigt det här argumentet att man ska välja PS3 för att den är tystare än Xbox 360. Har ni inget ljud på när ni spelar/kollar på film?

Fast jag håller med om att 360:n låter förjävligt, men själv lägger jag inte märke till det förrän ljudet på TV:n är helt av. Sedan upplever jag det så att 360:n bara väsnas när man spelar spel (eller rättare sagt låter mer då) än när man tittar på film.

DivX-stödet på 360:n är sådär. Är upplösningen på avi-filen lite knepig så blir upplösningen på TV lite knepig. Sedan finns det inget stöd för .srt-texter ifall du exempelvis vill se utländska filmer med svensk/engelsk text. Själv brukar jag köra via Xbox 360 Media Center och streama via Transcode 360 och då fungerar text.

I övrigt har ju Xbox 360 bättre spel än PS3 i dagsläget. Dock är nog PS3 en bättre media maskin.

fabian 2007-12-17 09:15

Jag tycker PS3an är snyggare.

JonathanS 2007-12-17 09:33

Citat:

Originally posted by Spindel@Dec 17 2007, 09:07
Förstår inte riktigt det här argumentet att man ska välja PS3 för att den är tystare än Xbox 360. Har ni inget ljud på när ni spelar/kollar på film?
Då har du antingen haft tur med din 360 eller så är du halvdöv :) Personligen störs jag något enormt av ljudnivån på min 360. Det har gått så långt att jag knappt använder den längre (trots 20+ spel) och att jag bara köper spel till min PS3:a (om det är multi-plattform), trots avsaknaden av force-feedback (den enda nackdelen med PS3, åtminstone till början av nästa år).

PS3 är snyggare och tystare. Den har stöd för Blue-ray och snart kommer Divx och Xvid att fungera på den. Allt ingår (förutom HDMI-kabel) så man behöver inte lägga flera tusenlappar på att köpa till trådlöst nätverk, mediaspelare (HD-DVD), uppladdningsbara batterier osv som fallet är med 360:n. PS3 slår 360 på alla punkter (undantaget spelutbudet, vilket är en fråga om tid) och det är en klart bättre mediaburk.

htiawe 2007-12-17 09:47

Jag stör mig så fruktansvärt på ljudvolymen på 360n, visst glömmer man ljudvolymen när man ser en film med värre decibel men det finns ju filmer där det inte bara smäller också.

Dock håller jag med om att uppskalningen av filmen blir knepig, jag vet inte riktigt hur de tänkte när de utformade det där.

Sen går det ju att streama DivX och liknande tilll PS3an via TVersity, Nero och andra program.

jonathanfranze 2007-12-17 10:06

Jag har en Xbox 360 som jag älskar, framförallt fungerar Xbox-Live riktigt riktigt bra. Men jag skulle aldrig använda min xbox som mediacenter, den låter alldeles för mycket för det. Om man använder MS så finns däremot bra automatiskt stöd för media center där Windows Media Extender där man kan dela WM-bibliotek mellan datorer och man får enkelt upp filmer, musik mm på xbox:en. Det fungerar bra och jag använder det flitigt mellan mina datorer hemma.

ArreliuS 2007-12-17 12:59

Efter att ha läst inläggen här så måste jag nog haft tur med min xbox då jag inte upplever att ljudnivån stör mig. Det enda man märker av den är när man precis slagit igång boxen när den "varvar" upp.

Kanske bara jag som är okänslig för sådant :P

Till topic: Vill du kunna bräcka folk i prylväg så är det ju PS3 som gäller (hajp 2.0). Jag själv föll för xboxen pga av vissa spel som enbart finns på den plattformen. Kolla utbudet av spel, det går ju alltid att köpa en extra konsol ;)

weetabix 2007-12-17 13:07

hade en 360 men jag pallade inte fläktljudet på den... nu har jag en ps3 och det suger lite med utbudet men det verkar ju ge sig sakta men säkert... 360 har bästa handkontrollerna

Spindel 2007-12-17 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Originally posted by -Spindel@Dec 17 2007, 09:07

Då har du antingen haft tur med din 360 eller så är du halvdöv Personligen störs jag något enormt av ljudnivån på min 360. Det har gått så långt att jag knappt använder den längre (trots 20+ spel) och att jag bara köper spel till min PS3:a (om det är multi-plattform), trots avsaknaden av force-feedback (den enda nackdelen med PS3, åtminstone till början av nästa år).
PS3 är snyggare och tystare. Den har stöd för Blue-ray och snart kommer Divx och Xvid att fungera på den. Allt ingår (förutom HDMI-kabel) så man behöver inte lägga flera tusenlappar på att köpa till trådlöst nätverk, mediaspelare (HD-DVD), uppladdningsbara batterier osv som fallet är med 360:n. PS3 slår 360 på alla punkter (undantaget spelutbudet, vilket är en fråga om tid) och det är en klart bättre mediaburk.

Hur nära sitter du vid din 360 egentligen? ;) För mig är det ju minst två meter + hemmabioanläggning som ska säga sitt innan jag upplever fläkten på 360:n. Sedan upplever jag precis som ArreliuS att det oftast är i början som den går på högvarv (eller vid en längre tids spelande) medan streaming av filmer går bra.
Citat:

Ursprungligen postat av ArreliuS
Efter att ha läst inläggen här så måste jag nog haft tur med min xbox då jag inte upplever att ljudnivån stör mig. Det enda man märker av den är när man precis slagit igång boxen när den varvar upp.
Kanske bara jag som är okänslig för sådant

Samma här :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson