WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokslut (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25703)

xciso 2007-12-17 00:31

Tjena.
Året är snart slut och bokslut ska göras.

Jag har tidigare år lämnat bort till en revisor då jag haft annan verksamhet.
Nu har jag ett företag som är i starten och har inte haft någon inkomst än.
Har bara lite utgifter (ca 20 fakturor).

Är det svårt att göra bokslutet själv, eller bör man lämna bort det till en revisor.
Innehar F-skatt.

Vad ska jag ha för blankett om jag ska göra det själv?
När ska det vara inne?
Det står på min skattesedel att den ska vara inne 31 december..stämmer det?

Så ett enkelt svar.
Är det lätt att göra själv när det är så lite papper, eller ska jag lämna bort det och sova gott om natten?

Tack på förhand!

guran 2007-12-17 07:17

Inte för att vara elak, men om du inte har mer kunskaper än de du efterfrågar och inte själv kan uppsöka nödvändiga uppgifter hos Skatteverket, rekommenderar jag dig att lämna bort det hela.

Kristofer 2007-12-17 07:35

Ja, jag tror inte du ska lära dig debit och kredit över ett forum dagarna innan jul. För att inte tala om bokslutsdispositioner.

Craxen 2007-12-17 09:19

Jag skulle föreslå att du lämnar bort den.

En rivos/revisons konsult vet vilka avdrag du får göra mm och har koll på allt vad det heter med avskrivningar mm.

Jag gjorde själv förra året, skulle få tillbaka ca 10k.... Sen så lämnade jag över allt till en rivisions konsult, hon grejade så at det blev 85 härliga tusenlappar som kom in till företaget..... Snacka om skillnad

Om du dessutom har ett AB så kan du göra avsättnignar för framtida aktieutdelningar mm... massor med små saker att tänka på här....

Skatan 2007-12-17 10:10

Om det är nystartat kan du väl begäran förlängt räkenskapsår hos Skatteverket.

Present 2007-12-23 20:12

Intressant är väl i vilken form du driver företaget. Jag tror du klarar av det själv om det rör sig om en omfattning med 20 fakturor...men som tidigare inlägg vittnat om kan det löna sig att lämna bort det. Som enskild näringsidkare får du exempelvis de fem första åren kvitta förlust mot inkomst av tjänst. Vet man inte genvägarna kan det löna sig att lämna bort det.

Vet du inte vart du kan vända dig så skicka ett PM så kan jag rekomendera lite folk...

jonny 2007-12-24 00:19

Citat:

Originally posted by Skatan@Dec 17 2007, 11:10
Om det är nystartat kan du väl begäran förlängt räkenskapsår hos Skatteverket.

Å andra sidan finns det många fördelar med ett färdigt bokslut. En av de saker jag anser mig ha gjort fel när jag gick över till AB var att ha förlängt räkenskapsår. Ett första bokslut som visade vinst, även efter bara några månader, hade gjort under för kreditvärdigheten.

quickhelp 2008-01-03 19:48

Citat:

Originally posted by xciso@Dec 17 2007, 01:31
Tjena.

Är det svårt att göra bokslutet själv, eller bör man lämna bort det till en revisor.
Innehar F-skatt.

När ska det vara inne?

Så ett enkelt svar.
Är det lätt att göra själv när det är så lite papper, eller ska jag lämna bort det och sova gott om natten?

Tack på förhand!

Vad är det för blankett man ska lämna in vid bokslut? Får man ett sådant hem, eller finns det att ladda ner på skatteverkets hemsida?

Jag har ett underskott på ca: 2000kr för 2007, kan man kvitta detta mot framtida vinster? Hur gör man då? Hur länge får detta underskott "sparas"?

Företaget är ett handelsbolag.

tompe 2008-01-03 19:59

Citat:

Ursprungligen postat av quickhelp
Citat:

Ursprungligen postat av xciso
Tjena.

Innehar F-skatt.

När ska det vara inne?

Så ett enkelt svar.

Tack på förhand!

Vad är det för blankett man ska lämna in vid bokslut? Får man ett sådant hem, eller finns det att ladda ner på skatteverkets hemsida?

Jag har ett underskott på ca: 2000kr för 2007, kan man kvitta detta mot framtida vinster? Hur gör man då? Hur länge får detta underskott "sparas"?

Rätta mig om jag har fel, men man lämnar väl inte in bokslutet? Skriv på och spara i 10 år är det enda jag vet ska göras med bokslutet.

Sludent 2008-01-03 21:08

Alla aktiebolag ska skicka in sin årsredovisning/bokslut till bolagsverket, sedan vill skatteverket även veta vad alla bolag har haft för inkomster och utgifter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson