![]() |
Jag lyckas inte hitta något som liknar det jag söker när jag googlar, så jag ställer frågan på detta suveräna forum istället! :)
På företaget där jag jobbar så har vi länge kört med att skicka ett servicefax till våra kunder, för att tala om att vi kommer och att de ska kolla sitt lager, fylla i det de behöver och skicka tillbaka faxet. Eftersom tiderna förändras så vill numera en del kunder få detta servicefax via mail istället, så jag söker nu med ljus och lykta efter en smidig lösning som klarar följande i ett och samma moment: * Hämta den angivna bunten med mottagare från t.ex en databas eller adressbok * Öppna ett "grunddokument" och klistra in mottagarens namn, datum när service skall genomföras, orten som besöks. * Kolla om denna mottagare vill få "servicefaxet" via mail eller per fax och skicka det. M.a.o. så funkar det mer eller mindre som ett vanligt massmailutskick, med den stora skillnaden att vissa "mail" skall skickas via fax istället. Om det vore så att alla kunder vill få via mail, så är det ju ingen konst att göra ett massutskick m.h.a. php/mysql. Vore ju väldigt smidigt om det i php förutom mail() också kunde finnas fax()... :) |
Tystnaden beror inte på att lösning inte finns, såg ett sådant verktyg som körde automatiskt på Lotus Domino-plattform redan 1999.
Dock kanske ingen på WN jobbar med detta... |
Hur skall du skicka faxet då?
En enkel dator med faxmodem som antingen ringer upp faxen eller en modempool för att maila? |
En lösning är att skaffa ett konto hos faxa.se. Då får du möjligheten att skicka fax genom att skicka email till ditt faxa.se-konto, typ att du skickar ett email till ditt anvä[email protected] med mottagarens nummer som subject och bifogar själva faxet som .PDF.
En enkel & bra lösning IMO. //Björn |
Som det är idag så skickas faxen med en dator + modem + symantec winfax pro. Det funkar ju bra till dem som vill ha fax. Det där med faxa.se är nog smidigast, trots allt...
Ska man skicka fax med faxa.se så måste det vara i pdf-format (eller word/excel). Visst finns det sätt att skapa en pdf med direkt med php? Någon som har erfarenhet av faxa.se? Är de stabila? Grejen med det hela är att allt skall skickas med bara en "knapptryckning", både fax till dem som vill ha det och mail till dem som vill ha det. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson