![]() |
En hemsida för företag som jag är med och driftar har lite olika funktioner. Varje funktion har vissa regler, så att de ska användas på rätt sätt.
Tyvärr, är det företag som ständigt och jämt missbrukar dessa regler. I t.ex. annonsmarkanden är regeln att annonserna ska var för utgående varor i deras sortiment. Då kan ett företag lägga upp en annons om att de vill delta i en mässa med ett annat företag. Jag brukar skicka ett email och fråga hur de resonerade när de bröt mot regeln. Eller så upplyser jag bara om att de har brutit mot en regel och tar bort deras annons. Men det är ganska tröttsamt att hålla på med det. Nu funderar jag i stället på att införa en bötesavgift. Bryter någon mot en regel så skickar jag en faktura i stället när de har gjort en kraftig avvikelse och det inte kan råda några missförstånd. Det är väl inte ett så bra förhållande till en kund, men å andra sidan känns det som att kunder av detta slag orsakar mer besvär och kostnader än behållning och intäkter så mer eller mindre är det inte intressant att ha dem som kunder. Jag kan förmoda att många av er har samma problem med era hemsidor. Det skulle vara intressant att höra hur ni tacklar detta problem? |
Fungerar det verkligen lagligt, att bötesfälla någon för att de inte följer dina uppsatta regler?
En tillsägelse alternativt avstängning tycker jag fungerar bättre, även om det kan kännas som mer jobb. |
Det är nog knappast lagligt bötfälla, men fakturera kan man göra, om man skriver i villkoren tydligt vad som gäller för användning av tjänsten.
|
Fakturera med en avgift gällande "det arbete du har behövt göra" pga företagets missbruk.
Förtydliga vad som gäller innan de kan lägga ut något via tjänsten. |
Enklast är ju rent villkorsmässigt om du redan idag tar betalt för de medverkande, och då bara kan lägga till en punkt i prislistan för detta. Annars så är det de allmänna villkoren som måste ändras och att du i dessa tar med "ersättning för administrativt arbete vid brott mot allmänna villkor". Dock så bör du för att du ska kunna fakturera även gamla kunder för detta få dessa att godkänna de nya allänna villkoren, via webbformulär eller underskrift, så att ni därigenom får styrkt på nytt att användaren är medveten om de nya villkoren och inte senare kan häva att dom inte tänker betala för det då de aldrig godkänt detta. Granska också er nuvarande punkt gällandes ändringar av villkor, så att ni säkerställer att ni inte hamnar i en förlorar-position pga. att ni ändrar dessa och ev. informerar kunderna på fel sätt.
|
En förutsättning för att ta betalt för missbruk av reglerna är att det finns med i avtalet.
Jag vet inte om böter är ett ord som är reserverat för myndighetsutövning. Det kanske är på det viset. |
Avgift heter det. :D
|
Sätt kunderna i centrum och gör om reglerna=)
|
Eller så lägger du till att man måste godkänna en del innan man kan lägga till sin annons och att det där framgår vad en felaktíg annons kostar.
Om det hela tiden är samma företag, så stäng av dem då... |
Tala om för dem att du nu måste granska alla deras inlägg innan de visas tills de följer reglerna. Detta ser du till att det tar ett par dagar. Då har företaget att välja mellan att behöva vänta med att få ut alla inlägg ett par dagar eller sköta sig och få ut sina inlägg på en gång.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson