WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   GPS-boomen har varit eller kommer snart? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25201)

xarph 2007-11-21 18:31

Tjena!

Nu är GPS mycket populärt :)
Alla ska ha en fin GPS-navigator till sin bil. GPS är årets julklapp i Sverige! ;)
Snart hittar vi GPS i alla våra mobiltelefoner.

Då är min fråga; Har GPS-boomen redan varit eller kommer den snart?

GPS-bilnavigatorer har varit rätt vanligt ett tag nu, men det är nu mer på senare tid det har blivit populärt då dom har blivit mycket billigare samt smidigare. Nu är GPS påväg in i mobilen i fullfart, finns dock redan ett par mobiler som har GPS.

Diskutera!

teddyjohan 2007-11-21 18:51

Man har ju lärt sig både en och tre gånger i denna bransch att orden "äh, det är en fluga" är absolut förbjudna, men...ja. Jag tror det snarast handlar om en bubbla. Visst finns det stor efterfrågan, men allt snack om efterfrågan blåser upp det till proportioner som det inte kan levas upp till.

GPS i mobilen tror jag däremot starkt på; alla nackdelarna med just de befintliga GPS-systemen elimineras effektivt genom att implementera tjänsten i befintlig apparatur. Det blir, så att säga, "GPS on demand". När man behöver den tar man fram den, och man har den alltid med sig, men när man inte behöver den "försvinner" den bara. I like :D

SimonP 2007-11-21 21:40

Jag tycker det mkt användbart med GPS i mobilen (jag använder en HTC3600), nästa gång det är dags att byta mobil blir det garanterat en som har inbyggd GPS.

Wackerberg 2007-11-21 22:17

GPS eller andra liknande positioneringssystem kommer att bli större än vad det är idag.
Riktigt stort tror jag!

GPS kommer att finnas i alla mobiltelefoner med internet. GPS kommer att finnas i alla standardutrustade bilar (kommer bli lika vanligt som CD-spelare i bilen). GPS kommer vara lika naturligt i bärbara datorer som högtalare i datorn. Alla kameror kommer ha gps, tänk dig själv att veta exakt var du tog varje kort!

GPS symboliserar tjänsten inte just specifika GPS-tekniken (det är väl spec. satelliter t.ex.)

Tekniken måste dock vara tillräckligt mogen. Lite ström, billig att tillverka... Är det för dyrt kommer inget att hända.

GPS som en egenenhet är inte aktuellt, likt teddyjohan säger.

"mina två ören"

akkeman 2007-11-22 00:26

Jag använder GPS i min bil, köptes till en början enbart för att spara tid. Ni vet, ställa in kortast möjliga rutt utan små satans grusvägar osv.

Då jag nu för tiden har 110mil körväg hem till föräldrahemmet har jag börjat använda GPS:en lite annorlunda. Har funnit ut att det alltid är trevligt att lägga in alternativrutter, så att man kan passa på att se sig omkring.

Av mina vänner är det nästan ingen som inte har, eller som inte är i färd med att inhandla en.

MrHandley 2007-11-22 09:01

Att säga att det är en fluga/bubbla när det slagit så hårt på bilfronten tror jag är ett misstag.

Jag tror att det kommer finnas några olika typer av gpser inom kort:
- navigatorer (jag är på punkt a, jag vill till punkt B)
- färdplanerare (jag skall från punkt a till punkt b, hur skall jag åka)
- plotter (sjönavigering)
- Poi/track hittning (svampställen, träningsrundor etc)

Alla gpser som finsn idag är för svårtillgängliga. Det nokia gör med gps i mobilen är en bra början. Funktionaliteten med gps bygger ju på att man har den med sig innan man vet att man behöver den.

AIS gps är också intressant. Med tanke på integration med mobilen så skulel det gå att göra enklare än att använda VHF som bärvåg (dvs det kan komma i fler device)

jonny 2007-11-22 09:20

De GPSer jag testat har en del i övrigt att önska.

Just hanteringen av rondeller och att få rätt skala på kartan hela tiden är lite knepigt. Jag körde E4 norrut från Karolinska med GPS inställd på Rotebro station där jag skulle släppa av min kollega inklusive GPS. Bara för att testa. Och alla dessa "håll till vänster" var lite jobbiga. Om jag inte ska svänga av motorvägen behöver jag inte få höra att jag ska stanna kvar.

MrHandley 2007-11-22 11:15

Vänta då tills du får en "stanna i filen" uppmaning. Stanna?

Kartuppdateringar kommer bli nästa USP. Vissa märkens kartor är inte uppdaterade på flera år.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson