![]() |
Jag ska på en informations/diskussionskväll kring ämnet "Nätmobbning". En föreläsare ska hålla en kort föreläsning kring ämnet. Och sedan ska det tittas in på några vanliga sidor som snyggast, pixbox mfl och se på exempel hur mobbning/kränkning kan se ut på internet.
Är det någon som varit på en sådan träff? Isf, skapade det eftertänksamhet? När man utvecklar sajter ska man beakta problematiken lite mer om nätmobbning som verkar öka lavinartat? |
Har ingen personlig erfarenhet av en sådan föreläsning/möte men jag har diskuterat en del runt det hela. Jag anser det som ett måste att när man driver en sida där interaktion mellan medlemmar sker har lagt upp en plan och aktivt arbetar med problemet med nätmobbning. Tyvärr är det långt ifrån alla som sköter det snyggt. Finns mycket kvar att göra på många communities och motsvarande.
|
Som Bard skriver. Där det finns människor finns det grupper och där det finns grupper finns det mobbning. Extra tydligt borde det vara på sidor som Snyggast, som du sjäv nämner, där det är fokus på just det ytliga. Det går snabbt att hoppa från en "profil" till en annan, folk tänker sig inte för utan skriver något "för ärligt" eller rentav taskigt, och lämnar sen ingen mer tanke på det. Eller värre, befintliga sociala grupperingar som redan finns på annat håll (t.ex. i skolan) använder nätet som ett medel för att på flera sätt komma åt utsatta individer. I vilket fall kan man inte blunda för att det förekommer...
Man kan sannolikt inte eliminera detta fenomen till 100% enbart genom handlingsplan eller åtgärder, eftersom roten till problemet finns kvar och är inneboende hos så många människor, men om man på ett eller annat sätt kan reducera det så får man se det som en seger för varje enskild individ (eller i våra termer, användare) som man kan hjälpa. |
"Anonymous on FOX11"
http://www.youtube.com/watch?v=DNO6G4ApJQY "The internet hate machine is back at it again and this time they are harassing Myspace users" http://www.youtube.com/watch?v=nVIz09sEn9U |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson