![]() |
Gjorde en snabb sökning utan att hitta något klockrent, antingen var jag klumpig eller så saknas det. Länkar mottages glatt således.
Frågan är alltså: hur kan jag se efter om mitt RAM-minne är nog? Jag upplever att en av mina servrar går sakta ibland, möjligen när det är väldigt mycket besökare inne, och misstänker minnet. Kan jag kolla det på något sätt? (Linux/Ensim) Tack på förhand! :) |
memtest86 , dock kräver det att du eller någon har fysisk tillgång och kan boota det på diskett.
|
Citat:
Finns det något sätt jag kan kolla på distans? Har självfallet rootaccess, SSH etc. |
Du kan logga in med SSH och skriva "top" (förstås utan fnuttar), så får du en lista över vad servern har för sig för tillfället, hur hög belastningen är, hur mycket minne som används m.m.
|
Citat:
Exepel: www.politik.se/phpsysinfo/ Detta program kräver endast att du har ftp-tillgång, men kan vara spärrat på många webhotells-servrar! /Joel |
Citat:
|
Vad kör du på dina servrar? "top" och "w" bra verktyg för att hålla reda på belastning och minnesanvändning. Du kan även se vilka processer som använder mycket resurser. Kör du mysql?
|
En liten grej som kan vara bra att veta. Det är helt normalt och inte alls dåligt att knappt ha något ledigt minne i ett *nix-system. *nix använder RAM-minnet till så mycket som möjligt och swappar bara när det verkligen behövs till skillnad från Windows som... tja... swappar hej villt. T.ex: Du har en burk med 512MB minne och alla program inkl. allt som har med operativsystemet tar upp 50MB samt att du har en liten webbserver där 460MB filer är tillgängligt för nedladdning. Förr eller senare kommer varenda kB av de 460MB filerna ligga i RAM. 460 + 50 är ju lika med 510MB så den kommer på gränsen slippa swappa även om det var månader sedan du läste en del av de utdelade filerna senast. Om du drar igång ett program som drar mer minne än vad som finns ledigt (eller om du läser en annan stor fil) kommer de filer som cache:ades längst tillbaka i tiden att tas bort från RAM.
Det finns ett enkelt kommando som tar fram hur mycket minne som inte används till något direkt vettigt. Kommer bara inte ihåg det utantill. En annan grej man kan hålla koll på är att den inte swappar stora mängder och att inte mängden swap ändras ofta. Det ser man lättast i programmet top. |
Kommandot "free" visar minnet och hur det används.
Typ: total used free shared buffers cached Mem: 1032524 1016352 16172 0 87804 701288 -/+ buffers/cache: 227260 805264 Swap: 3968036 31728 3936308 Där, som kullervo säger, det är normalt att inget minne är ledigt. Kolla på hur mycket minne som används med buffers/cache borträknade. Är det mycket minne av det totala använt och andelen buffers/cache är liten så kan det vara ett tecken på för lite minne. man free |
Tack för alla svar. :)
Att RAM-minnet används till stor del och att det är okej vet jag (och kan kolla). Men finns det något sätt att analysera om det lastas ned för mycket rent praktiskt och alltså se om mer minne hade skyndat på servern? Man kan förstås köra "top" löpande och försöka analysera därifrån, men någon form av analysprogram/kommando/uppskattning kanske finns? Hade en Cobalt-server för en massa år sedan. Den mejlade och berättade för mig att nu så används det för mycket minne och det påverkar servern negativt. Något sådant skulle jag behöva veta. (Jag kör MySQL ja, och har en himla massa kopplingar eftersom det används hela tiden.) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson