WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Skatta - google adsense (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2455)

FredrikMH 2004-06-02 13:29

Hur ska jag skatta med de pengar jag drar in från Google Adsense. Jag är student fram tills nästa fredag sen är det lumpen som gäller för mig så jag har inga inkomster mer än de bidrag som jag får. Jag jobbar alltså inte alls mer än med sidan så ett x antal tusen ska ju vara skattefria. Det är inga större summor just nu ($200/mån).

Ska de redovisas? Hur? Och hur ska jag skatta? Är det lättast att öppna en enskild firma och sköta det via det?

Känns som om det är mycket pappersarbete när man startar företag så vill gärna undvika det :wacko:

Johan G 2004-06-02 13:46

Redovisas i deklartionen och skattas genom slutskatten, är det inte mer än 200 USD/mån, så är det tveksamt att de går igenom som näringsverksamhet.

zoran 2004-07-26 11:24

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jun 2 2004, 13:29
Hur ska jag skatta med de pengar jag drar in från Google Adsense. Jag är student fram tills nästa fredag sen är det lumpen som gäller för mig så jag har inga inkomster mer än de bidrag som jag får. Jag jobbar alltså inte alls mer än med sidan så ett x antal tusen ska ju vara skattefria. Det är inga större summor just nu ($200/mån).

Ska de redovisas? Hur? Och hur ska jag skatta? Är det lättast att öppna en enskild firma och sköta det via det?

Känns som om det är mycket pappersarbete när man startar företag så vill gärna undvika det :wacko:

Enskild firma är ingen juridisk person och behöver inte redovisa bokslut. Inkomsterna genom EF deklareras via din deklaration. Med andra ord det innebär ingen skillnad deklarationsmässigt.

/Zoran

Johan G 2004-07-26 11:30

Citat:

Originally posted by zoran@Jul 26 2004, 11:24

Enskild firma är ingen juridisk person och behöver inte redovisa bokslut. Inkomsterna genom EF deklareras via din deklaration. Med andra ord det innebär ingen skillnad deklarationsmässigt.

/Zoran

Med undantag av N1 eller N2 och ev N6 som enskild person inte har och bokföringen....
Bokslutet görs i deklarationen...

grazzy 2004-07-26 12:55

Jag förstår inte problemet.. du skattar juh när du köper saker :-)

Tobbe 2004-07-26 14:51

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 26 2004, 12:55
Jag förstår inte problemet.. du skattar juh när du köper saker :-)
Haha! Den var bra :D

Rasmus 2004-07-26 21:28

Har precis själv startat företag och är inte så insatt i detta med skatter och grejjor, men vad jag tror så är de 16.000 / år skattefria, har också hört att det är större summor om det är för "hobbyverksamhet" typ 30.000 eller nått sånnt, och det kan väl en hemsida räknas som, nån som vet?

Kristofer 2004-07-26 21:51

När det gäller vad som är hobbyverksamhet eller inte så kan du ta som riktmärke att ställa dig frågan:

Gör jag detta för att tjäna pengar?
Om så är fallet så är det näringsverksamhet

Gör du det bara för att det är så himla roligt, snida knivar kanske som du säljer på en marknad utan större vinning, ja då är det nog hobbyverksamhet.

Har mycket svårt att tro att man kan få något som webdesign att bli hobbyverksamhet...

Joel 2004-07-27 02:00

Som studerande skolungdom(som det heter) behöver du inte skatta om du under ett år(2004 i detta fall) tjänar under 16700 kr. Din arbetsgivare måste dock betala arbetsgivaravgift samt skicka in de papper som berättar för skattemyndigheten om de pengar du tjänar. Skulle du tjäna över 16700 kommer du få restskatt på hela beloppet, om du inte (läs: om inte) ansökt om skattejämkning, då du kan få beslut om att få slippa skatta på de första 16700 men skatta på resterande.

Dessvärre så antar jag att google knappast lär skicka nå arbetsgivaraavgifter å krux till skatteverket så det i slutändan handlar det iaf om samvete och att du själv måste redovisa din inkomst(men som sagt: tjänar du under 16700 så...) mer info på skatteverkets hemsida.

//Joel

Ps. Huruvida detta gäller dig då du snart inte längre är studerande(tror det gäller om man är studerande under hela året?) får du kolla upp med lokala skattekontoret.

tnek 2004-07-27 03:48

Här står en del om vad som gäller för hobbyverksamhet och internetinkomster:

http://www.rsv.se/ung/gottblandat/artiklar...r/internet.html

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson