WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Skatta - google adsense (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2455)

FredrikMH 2004-06-02 13:29

Hur ska jag skatta med de pengar jag drar in från Google Adsense. Jag är student fram tills nästa fredag sen är det lumpen som gäller för mig så jag har inga inkomster mer än de bidrag som jag får. Jag jobbar alltså inte alls mer än med sidan så ett x antal tusen ska ju vara skattefria. Det är inga större summor just nu ($200/mån).

Ska de redovisas? Hur? Och hur ska jag skatta? Är det lättast att öppna en enskild firma och sköta det via det?

Känns som om det är mycket pappersarbete när man startar företag så vill gärna undvika det :wacko:

Johan G 2004-06-02 13:46

Redovisas i deklartionen och skattas genom slutskatten, är det inte mer än 200 USD/mån, så är det tveksamt att de går igenom som näringsverksamhet.

zoran 2004-07-26 11:24

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jun 2 2004, 13:29
Hur ska jag skatta med de pengar jag drar in från Google Adsense. Jag är student fram tills nästa fredag sen är det lumpen som gäller för mig så jag har inga inkomster mer än de bidrag som jag får. Jag jobbar alltså inte alls mer än med sidan så ett x antal tusen ska ju vara skattefria. Det är inga större summor just nu ($200/mån).

Ska de redovisas? Hur? Och hur ska jag skatta? Är det lättast att öppna en enskild firma och sköta det via det?

Känns som om det är mycket pappersarbete när man startar företag så vill gärna undvika det :wacko:

Enskild firma är ingen juridisk person och behöver inte redovisa bokslut. Inkomsterna genom EF deklareras via din deklaration. Med andra ord det innebär ingen skillnad deklarationsmässigt.

/Zoran

Johan G 2004-07-26 11:30

Citat:

Originally posted by zoran@Jul 26 2004, 11:24