WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Samma sajt på flera språk (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24174)

fabian 2007-10-09 12:19

Jag har klurat lite på hur man skall göra.

Fakta: sajt A, låt oss kalla den för werbmaster.se finns på ett språk, svenska.

Vilka URLer skall man använda:
webmaster.se/sökmotoroptimering/
webmaster.se/soekmotoroptimering/
webmaster.se/sokmotoroptimering/

Om sajten dessutom skall ha en engelsk översättning, skall URLerna då vara
webmaster.se/sökmotoroptimering/en/
webmaster.se/en/sökmotoroptimering/
webmaster.se/searchengineoptimization/

Om sajten DESSUTOM även skall lanseras på engelska
webmaster.co.uk/searchengineoptimization/
webmaster.co.uk/search-engine-optimization/

Hur skulle ni gjort? Vad skall man tänka på?

jonny 2007-10-09 12:52

Jag hade nog döpt url:erna efter respektive språk, men det är jag :)

StefanBergfeldt 2007-10-09 13:50

Ska den handla om sökmotoroptimering så bör du ha en på varje språk.
Ska den handla om något annat så spelar det mindre roll.

FredrikMH 2007-10-09 14:24

1. webmaster.se/sokmotoroptimering/
Enkel URL utan svenska tecken och lätt att läsa av för besökaren i sökresultatet.

2. webmaster.se/searchengineoptimization/
Fast ännu snyggare om du gjort webmaster.se/en/search-engine-optimization/
Då får den engelska översättningen en egen del på sidan. Inga svenska nyckelord i URL:en som är riktad till internationell publik då det försvårar avläsningen i sökresultat, vilket ger sämre clickrate!

3. webmaster.co.uk/search-engine-optimization/
Bindesträck eller ej spelar ingen roll för SEO, men för besökaren är det lättare att läsa URL:en.

Oftast så blir det rätt även i SEO-sammanhang om man försöker underlätta för besökaren. Även Googlebot är en besökare :)

StefanBergfeldt 2007-10-09 14:40

Fast när du har o istället för ö i URLen, fattar då Google att du menar ö?
Har du däremot oe så fattar sökmotorn. Inte lika snyggt för det mänskliga ögat dock.
Lämplig lösning: Ha båda, med en 301-redirect från ena.

fabian 2007-10-09 14:46

Wikipedia har svenska tecken i URLen, sök på åmål t.ex. och kolla i serpen, det ser snyggt ut. Dock blir det rätt fult i firefox, men snyggt i explorer.

Svenska sidan:
Svenska: webmaster.se/sponsrade-lankar/
Engelska: webmaster.se/en/sponsored-links/
Engelska sidan:
Engelska: webmaster.co.uk/sponsored-links/

Vad tror ni om detta?

FredrikMH 2007-10-09 16:52

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Fast när du har o istället för ö i URLen, fattar då Google att du menar ö?
Har du däremot oe så fattar sökmotorn. Inte lika snyggt för det mänskliga ögat dock.
Lämplig lösning: Ha båda, med en 301-redirect från ena.

En 301-redirect talar om att sidan har ersatts av den andra och kommer inte att användas eller synas i något sökresultat. Det är därför helt meningslöst att ens implementera detta.

Angående oe, ae och aa så används inte dessa längre. De fetmarkeras inte i sökresultatet och ger inget mervärde för sökaren.

Citat:

Ursprungligen postat av fabian
Wikipedia har svenska tecken i URLen, sök på åmål t.ex. och kolla i serpen, det ser snyggt ut. Dock blir det rätt fult i firefox, men snyggt i explorer.

Svenska sidan:
Svenska: webmaster.se/sponsrade-lankar/
Engelska: webmaster.se/en/sponsored-links/
Engelska sidan:
Engelska: webmaster.co.uk/sponsored-links/
Vad tror ni om detta?

Det ser bra ut.

Det enda allternativet är att skriva om URL:er som Wikipedia gör i så fall, men adressen till sidan har väldigt liten betydelse i hur den placerar sig i sökresulatet. Dessutom är dessa omskrivingar snygga i sökresultatet men extremt fula att läsa av i adressfältet.

Att ersätta ö med o, och å och ä med a är enligt mig det bästa sättet.

StefanBergfeldt 2007-10-10 07:33

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
En 301-redirect talar om att sidan har ersatts av den andra och kommer inte att användas eller synas i något sökresultat. Det är därför helt meningslöst att ens implementera detta.

Nu förstår jag inte hur du tänker. Det är väl jättebra att ha flera möjliga ingångar för en vanlig användare, men tala om för sökmotorn att det är just en specifik du tänker använda?

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Angående oe, ae och aa så används inte dessa längre. De fetmarkeras inte i sökresultatet och ger inget mervärde för sökaren.

Det visste jag inte, tack för upplysningen

FredrikMH 2007-10-10 16:31

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Oct 10 2007, 06:33
Nu förstår jag inte hur du tänker. Det är väl jättebra att ha flera möjliga ingångar för en vanlig användare, men tala om för sökmotorn att det är just en specifik du tänker använda?
Ja sökmotorn kommer bara ta den som 301-redirect pekar på och det är väl inget problem. Frågan är varför man vill ha multipla adresser till samma destination. De undantagsfallen jag kan se är i så fall om domänamnet innehållet svenska tecken eller om man gör reklam för en adress via radio/tidning för att matcha "felskrivningar". I annat fall känns det klumpigt och onödigt att ge användaren flera allternativ för sina undersidor och kanske till och med förvirrande för sig själv om man använder det i en större utsträckning.

Men jag kanske missförstod någonting?

jahaa 2007-10-13 23:07

Vi på tennistalk.com har språkbaserade länkar och detta har givit otroligt bra respons från google på kort tid.

ex. /sv/nyheter/idag_är_det_lördag resp. /en/news/idag_är_det_lördag

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson