![]() |
Jag har klurat lite på hur man skall göra.
Fakta: sajt A, låt oss kalla den för werbmaster.se finns på ett språk, svenska. Vilka URLer skall man använda: webmaster.se/sökmotoroptimering/ webmaster.se/soekmotoroptimering/ webmaster.se/sokmotoroptimering/ Om sajten dessutom skall ha en engelsk översättning, skall URLerna då vara webmaster.se/sökmotoroptimering/en/ webmaster.se/en/sökmotoroptimering/ webmaster.se/searchengineoptimization/ Om sajten DESSUTOM även skall lanseras på engelska webmaster.co.uk/searchengineoptimization/ webmaster.co.uk/search-engine-optimization/ Hur skulle ni gjort? Vad skall man tänka på? |
Jag hade nog döpt url:erna efter respektive språk, men det är jag :)
|
Ska den handla om sökmotoroptimering så bör du ha en på varje språk.
Ska den handla om något annat så spelar det mindre roll. |
1. webmaster.se/sokmotoroptimering/
Enkel URL utan svenska tecken och lätt att läsa av för besökaren i sökresultatet. 2. webmaster.se/searchengineoptimization/ Fast ännu snyggare om du gjort webmaster.se/en/search-engine-optimization/ Då får den engelska översättningen en egen del på sidan. Inga svenska nyckelord i URL:en som är riktad till internationell publik då det försvårar avläsningen i sökresultat, vilket ger sämre clickrate! 3. webmaster.co.uk/search-engine-optimization/ Bindesträck eller ej spelar ingen roll för SEO, men för besökaren är det lättare att läsa URL:en. Oftast så blir det rätt även i SEO-sammanhang om man försöker underlätta för besökaren. Även Googlebot är en besökare :) |
Fast när du har o istället för ö i URLen, fattar då Google att du menar ö?
Har du däremot oe så fattar sökmotorn. Inte lika snyggt för det mänskliga ögat dock. Lämplig lösning: Ha båda, med en 301-redirect från ena. |
Wikipedia har svenska tecken i URLen, sök på åmål t.ex. och kolla i serpen, det ser snyggt ut. Dock blir det rätt fult i firefox, men snyggt i explorer.
Så Svenska sidan: Svenska: webmaster.se/sponsrade-lankar/ Engelska: webmaster.se/en/sponsored-links/ Engelska sidan: Engelska: webmaster.co.uk/sponsored-links/ Vad tror ni om detta? |
Citat:
Angående oe, ae och aa så används inte dessa längre. De fetmarkeras inte i sökresultatet och ger inget mervärde för sökaren. Citat:
Det enda allternativet är att skriva om URL:er som Wikipedia gör i så fall, men adressen till sidan har väldigt liten betydelse i hur den placerar sig i sökresulatet. Dessutom är dessa omskrivingar snygga i sökresultatet men extremt fula att läsa av i adressfältet. Att ersätta ö med o, och å och ä med a är enligt mig det bästa sättet. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Men jag kanske missförstod någonting? |
Vi på tennistalk.com har språkbaserade länkar och detta har givit otroligt bra respons från google på kort tid.
ex. /sv/nyheter/idag_är_det_lördag resp. /en/news/idag_är_det_lördag |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson