![]() |
Håller på och bygger en ganska stor webbutik åt en gruppering inom Järnhandeln. Dom skall ha ut ca 25.000 produkter på webben.
Jag fundera på vad är smarast , skall man stoppa in "benämningen" på artikel i URL:en eller skall man strunta i det? Fråga är hur länge håller det här kneppet med att stoppa in "varansbenämning" i URLerna. |
Som "knep" är det mycket möjligt att det inte håller.
Däremot skulle jag ha lättare att komma ihåg, och muntligt vidarebefordra www.jarnhandeln.se/verktyg/skruvmejsel.html än www.jarnhandeln.se/product.php?id=32486 |
Smartast och smartast, för din applikation spelar det ingen roll, men om du tänker seo så sägs det ju att det finns något att hämta. I så fall kanske man ska jobba ett steg vidare och skapa optimerade mellanlandningssidor med portaler för olika huvudgrupper av varor. Är ju lite olika målgrupp på verktyg/skruvdragare och husgeråd/kastruller så det kan finns anledning att vinkla in budskapet lite annorlunda på de olika huvudgrupperna.
|
Inte bara ur SEO synpunkt men genom användarvänlighet kommer det räcka länge.
När du ser en sökning i SERPEN, vilken URL säger mest om innehållet? Vilken kommer sökaren klicka på? Du vet svaret. |
Citat:
Kör jag med varans benämnings typ jarnhandeln.se/artikel/48484848/slutstycke-med-tyska-laset.html , det blir inte särskilt användarvänliga urler. Man måste ändå gömma in någon form av "id" till databasen url:en.. Får man färre siffror , om man kör med ett talsystem som har högrebas? Om jag vill ha talet 484884848 i en URL, kan man inte skapakortare urlen, genom koda om talet till bokstäver med i ett talsystem där man har basen 26 istället. Eller är jag ute cyklar? |
Du kan strunta i att använda dig utav id och få en "clean" url som används i tex wordpress, alá
domän.com/[category]/[postname].html |
Citat:
|
Citat:
Du kan spara alla urler i en tabell som länkar till produkt id. url | id | objekt svart-sko.html | 123 | produkt |
Citat:
Så lösningen blir nog jarnhandeln.se/artikel/48585785.html , man kommer antaligen vilja bygga om databasen några ggr, artikelnr är något fast beståenden medan ID nummret i DBn bruka öka med ganska kraftigt. |
Äter inte mer resurser än att lagra alla 20.000 produkter i en tabell. Allt som krävs är ETT extra SQL-anrop. osCommerce eller vad du använder har betydligt fler redundanta anrop som man kan plocka bort, som verkligen sänker hela butikens hastighet.
Om det redan finns en url så lägger man till ett nummer i slutet, automatiskt. svarta-skor.html svarta-skor-2.html Precis så fungerar Wordpress, och jag har aldrig haft problem med det. Inte prestandamässigt heller. När du matchar ett ID nummer måste du ändå kolla upp det i en tabell i databasen på precis samma sätt. Men visst, kör på det om du tycker det är bättre. ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson