![]() |
Läste om att E24.se hade snott en bild från sajten NewYork.se
Tycker personligen att det är riktigt dålig stil att en så stor sajt som ändå E24 är att man inte kan köpa bilder innan att man använder de. Har det hänt fler att någon större sajt har stulit era bilder utan lov? |
Läs om olovlig publicering på Bildleverantörernas förening
|
Jag lånar ibland ut bilder till Aftonbladet, Veckorevyn, Expressen mm. Men de frågar alltid först. Så jag har aldrig varit med om att något stort och etablerat företag stulit material ifrån mig.
Om det stämmer att e24 har stulit bilder från en annan webbsida så är det ju lite av ett nytt lågvattenmärke. Det är retligt nog när 14åringar stjäl saker, men då kan man alltid hävda att knattarna inte förstår bättre. En journalist vet med säkerhet att man inte kan stjäla material hur som helst. Vad har du för källa när du skriver att bilderna blivit stulna? Hur vet du att de inte är köpta och lånade? |
Källan: dan.se/jag-har-gett-svd-och-aftonbladet-ett-erbjudande.html
|
Gustav:
Jag vet inte vilka ambitioner du har, men att låna ut bilder till aftonbladet är inte speciellt smart. Du kan nämligen tjäna x antal tusenlappar istället för att 'vara snäll'. Hade en vän som blev kontaktad av samma blaska och han fick 12000+4000 för två bilder som han hade tagit och AB ville använda. Småsummor för dem, bra extrapengar för dig. |
Citat:
Annat är det med produktionsbolagen inom TV. Jag blir nästan lite sur när de ringer och vill ha prylar gratis av mitt lilla företag, utan att ge någonting tillbaks. Särskilt som de förmodligen omsätter det tiodubbla av vad jag gör (förmodligen mer än så). |
Jag väntar fortfarande spänt på ett svar från E24/SVD...
De har inte tagit ner min bild heller så jag antar att de inte läst sin mail än. |
Dom kan ha tagit bilden från denna bloggen också.
I och för sig inte troligt.... |
Tyvärr är det inte första gången som en tidning/webbtidning 'lånar' en bild. Jag är med i en fotocomunity, där det knappt går en månad utan att någon fått en bild 'lånad' (alternativt 'stulen'). Skräckexemplet hittils är ett skivbolag (jo, skivbolag, ni vet de där som brukar gnälla över piratkopiering!) som använt sju bilder från samma fotograf utan att ha frågat om tillstånd till det.
Eftersom olovlig publicering av bilder är vanligt har det vuxit upp en praxis runt det, där man kan begära dubel ersättning för bilden, och ytterligare 100% av bildens 'pris' för uteblivet namn. I detta sammanhang är det BLFs 'prislista' man brukar använda sig av. Utöver detta kan det vara aktuellt med skadestånd på upp till 10% av basbeloppet för speciella bilder. Sedan finns alltid möjligheten att dra ärendet till domstol, om man hellre vill det. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson