![]() |
Hej alla!
Sitter och blir inte klok på hur jag skall lösa detta. Är ganska säker på att det finns en smart lösning på detta... Jag har en del variabler i en MYSQL-tabell. I stället för att ställa en fråga varje gång jag behöver ett av dessa värden så tänkte jag assigna dessa till variabler med en enda SQL-fråga. De kolumner jag vill använda från tabellen är 'name' och 'value' och assigna 'value' till variabeln 'name'. Kod:
$settingsArray = @mysql_query("SELECT * FROM `settings`"); / Mats |
Du har alltså php-kod som värde i ett databasfält som du vill exekutera?
Att bara skriva ut koden fungerar inte då de ät strängar. Jag rekommenderar hellre att du har en "config-fil" som inkluderas på sidan. Annars kanske man kan köra en "eval" i php (Response.Execute i asp). |
Ja, jag har ett värde som ett fält i en databas.
Jag vill inte köra en config-fil eftersom dessa värden lätt skall kunna ändras från en adminsida. Tabellen ser ut typ så här: id name value 1. sitename www.google.se 2. adminemail [email protected] osv osv... Jag får inte detta att funka. Kod:
$settingsArray = @mysql_query("SELECT * FROM `settings`"); |
Hej Mats.
Får jag föreslå att du gör en variabel som håller all config: Så istället för $FilePath använder du $conf['FilePath'].. Get it? B) |
Javisst! Tack!
Det är ett bra alternativ. Blir dock lite konfunderad varför det inte funkar. Denna kod fungerar om jag inte har mellanslag eller dylikt i variabelvärdet. Kod:
$settingsArray = @mysql_query("SELECT * FROM `settings2`"); |
Jag kör nu som coredev föreslog. Funkar kanon! Tack.
Kod:
$settingsArray = @mysql_query("SELECT * FROM `settings`"); |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson