WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bästa flygprisjämförelsesajt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23796)

Wackerberg 2007-09-24 12:27

Det finns en mängd prisjämförelsesajter för flyg, t.ex prisjakt, pricerunner, killroy, mr. jet och kelkoo. Priserna mellan dem varierar med tusenlappar. Det här är en riktig djungel för mig.

Vilka är de bästa prisjämförelsesajterna för flyg till Indien? Tips på prisjämförelsesajter?

Hur fungerar flygjämförelsesajter, varför är det olika priser på samma resa med samma bolag fast på olika prisjämförelsesajter? Varför blir det dyrare att välja fler biljetter? Hur hittar jag de billigaste biljetterna till Indien? Finns det någon sida med biljettprishistorik?

robertsson 2007-09-24 12:55

Till att börja med så måste du se skillnad på resebyrårer och prisjämförelsesajter.

Mrjet och Killroy som är med i listan du skrev är en resebyrå, precis som t.ex. travlestart och seat24. Resebyårerna jämför priser från olika flygbolag. Och priserna mellan olika flygbolag kan skillja många tusenlappar.

Prisjämförelsesajterna däremot jämför resebyråerna, och eftersom prisjämförelsesajterna jämför i stort sett samma resebyråer som säljer samma resor skilljer det oftast inte i pris.

Om Seat24 säljer en resa för 2000 kr så kommer förhoppningsvis det priset upp oavsett om du söker på prisjakt.se, pricerunner.se eller flygresor.se. Dessutom använder flera prisjämförelsesajter ofta samma sökmotor i grunden.

Det som däremot kan skillja är antalet resebyråer som prisjämförelsesajterna jämför och framförallt hur resultatet presenteras. Kelkoo är ensamma om att presentera sökresultatet efter hur mycket annonsörerna betalar per klick, så där får du inte lägsta pris först, utan den resebyrå som betalar kelkoo mest per klick.

Det finns ingen resebyrå som alltid är billigast eller har några dolda superpriser. Flygresor.se publicerar varje månad statistik på billigast resebyårer baserat på sökningarna den senaste månaden och de 2 senaste månaderna har Travelstart vara billigast tät följd av Doodle och Travelpartner.

Några resebyråer har den senaste tiden börjat presentera lägre priser för besökare som kommer från prisjämförelsesajer. Så den som går direkt till resebyrån får se ett högre pris än den som kommer från en prisjämförelsesajt.

Sedan ändras priserna upp och ner hela tiden. Flygbolagen höjer och sänker priserna beroende på bensinpris och aktuella kampanjer. Resebyråerna sätter priserna efter dollarkursen + att man kollar på konkurrenterna och justerar marginalerna löpande. Dessutom kan det vissa resebyråer ibland ha specialkampanjer med vissa flygbolag. T.ex, säljer Travellink flygbiljetter med US Airways till USA för 3000 kr just nu när andra tar över 5000 kr. Ett annat exempel är att jag igår såg att Travelstart på vissa flighter säljer biljetter med British Airways till London långt under halva priset än vad British Airways tar själva. Så det gäller att söka runt och kolla.

rocky 2007-09-24 13:11

Om du har ett American Expresskort, kan du använda deras Traveltjänst. Den tycker jag om.

Helix 2007-09-24 13:20

www.momondo.com är bäst tycker jag just för att man kan titta på flexibla datum och får då fram stapeldiagram för de olika datumen för utresa/hemresa. Är man flexibel i när man åker så är det väldig smidig sida att hitta billigare biljetter.

gsoc 2007-09-24 13:23

Travelstart som verkar ha vunnit tävlingarna tycker jag är grymt bra, alla resor jag tittat på från spanien t/r till japan/miami/las vegas/chile osv är väldigt billiga, och då med en månads restid...

Edit: Momondo lät ju bra, hittar dock inte några resor alls med en restid på en månad härifrån...

b_andersson 2007-09-24 13:30

Citat:

Originally posted by Terabyte@Sep 24 2007, 12:20
http://www.momondo.com är bäst tycker jag just för att man kan titta på flexibla datum och får då fram stapeldiagram för de olika datumen för utresa/hemresa. Är man flexibel i när man åker så är det väldig smidig sida att hitta billigare biljetter.

Angående flexibla datum så är det ofta så att priserna är inaktuella och inte stämmer, priser på flyg är färskvaror, men visst är momondo bra, kolla även kayak.com & mobissimo.com om inget hittas via dom svenska prisjämförelse-siterna.

//Björn

robertsson 2007-09-24 13:43

Citat:

Originally posted by gsoc@Sep 24 2007, 13:23
Travelstart som verkar ha vunnit tävlingarna tycker jag är grymt bra, alla resor jag tittat på från spanien t/r till japan/miami/las vegas/chile osv är väldigt billiga, och då med en månads restid...
Edit: Momondo lät ju bra, hittar dock inte några resor alls med en restid på en månad härifrån...

Mitt tips är att inte bara titta på en resebyrå, av dom skälen jag skrev nyss.

1) Det finns ingen resebyrå som alltid är billigast. Chansen är ungefär 60-70% att du hittar en annan resebyrå som är billigare, så det är bättre att köra med en prisjämförelsesajt som jämför flera resebyråer. Kanske får du bekräftat att denna resebyrå är billigast, kanske hittar du en annan som är 300 kr billigare.

2) Flera resebyråer visar lägre priser för besökare från en prisjämförelsesajt. Testa söka på samma resa på travelstart och sedan på pricerunner.se eller flygresor.se och klicka dig till travelstart så ska du få se på nått häfigt.

dennish 2007-09-24 15:45

Om du vill till indien kan jag rekommendera att du kollar med www.indcen.se
Jag har använt dem flera gånger och alltid varit supernöjd

ztream 2007-09-24 17:07

www.flygresor.se är den överlägsna sökmotorn rent tekniskt och användarmässigt. Sedan om den är bra på priser till Indien har jag ingen aning om.

(Detta säger jag inte för att Robertsson äger den. Den är bäst bara)

Torreman 2008-07-09 14:03

Blev nyfiken på hur dessa sajter jobbar. Har samtliga byggt en egen flygsökmotor som skannar av innehållet från resebyråer? Eller erbjuder en del resebyråer regelbunden export av data via xml eller liknande?

Hittade en blogg ang. flygresor.se och de verkar ha byggt en egen sökmotor.

Det känns som om det finns tre typer av tjänster: 1. Flygbolag som verkligen flyger och säljer biljetter via en sajt. 2. Resebyråer, typ Seat, Supersaver som säljer biljetter direkt till ett specifikt flygbolag. 3. Flygsökmotorer som presenterar resultat från resebyråer. Har jag missat något?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson