WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Hur får jag lite PR? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2378)

Kristofer 2004-05-23 15:08

Hejsan
Jag är inte speciellt kunnig inom SEO men jag har läst på de senaste 2-3 veckorna, gjort ändringar på min sida och avvaktat för att se resultaten efter ny-indexeringar av google.

Saken är den att jag har en sida med frames, vilket försvårar lite. Har iaf fixat en hyffsat title, keywords, description och no-frame innehåll.

Använder <h1>-taggar följt av

-taggar med relevant innehåll osv..

Tyvärr så har jag fortfarande PR = 0.

Det jag direkt kan säga är dåligt är att jag inte är länkad från speciellt många ställen, men borde det inte gå att få fram lite PR iaf på relevant innehåll?

sidan är www.nwd.se förresten

Jens 2004-05-23 15:17

PR Uppdateras normalt 1 gång i månaden. Så räkna med att vänta upp till 1 månad innan den börjar visa någon. PR får du endast genom att andra länkar till dig.

söker man på link:www.nwd.se i google ser man inga länkar. Google visar endast sidor med link: som har PR över 3 så det är ju därför inte säkert att dina inlänkar visas där(om dom int ehar över 4 i PR).

Kristofer 2004-05-23 15:31

Det är en långsam process alltså.

Vad kan jag göra nu? Försöka få en bra länk placerad på så många sidor som möjligt med PR >= 4?

Hur bör denna länk se ut? Är inte helt säker, är det här ett bra exempel:

[a href="http://www.nwd.se/" target="_blank" title="nwd.se - Webdesign, Webhotell, Weblösningar, Brochyrer"]nwd.se[/a] - Webdesign, Webhotell, Weblösningar, Brochyrer

Eller borde jag försöka få in något av mina sökord i själva länknamnet?

Tacksam för alla tips jag kan få.

Jens 2004-05-23 16:29

Ju högre PR på länkarna som länkar till dig ju högre PR får du. Dom behöver inte vara PR4 eller mer. Det jag sa var att google inte VISAR inlänkarna som är under PR4. Dom är fortfarande lika giltiga dock.

Sökorden ska in ankartexten(länknamnet alltså)!

Standout 2004-05-24 12:47

Citat:

Originally posted by Kristofer@May 23 2004, 12:31
Webdesign, Webhotell, Weblösningar, Brochyrer
Är det fler som använder felstavningar medvetet för att skaffa en bra plats i sökmotorerna?

TjörnDesign 2004-05-24 13:38

Citat:

Dom behöver inte vara PR4 eller mer
Google visar, precis som du säger, endast återlänkar som har PR4 eller högre.
Vad du däremmot har fel i är att sidans PR inte är viktigt.
Ni får ett större värde i en länk från en PR8 sida än från en PR5, ganska självklart.

Titta er inte blinda på PR stapeln, den betyder inte allt !

Kristofer
Du får PR även utan en massa länkar.
Om du har ett bra material, en länk från DMOZ, SUNET och SweSeek så får du säkert PR3 eller så.

Vad ni istället skall tänka på är "temalänkning".
Alltså, länkar från hemsidor med liknande innehåll.

Jens 2004-05-24 13:46

Citat:

Originally posted by TjörnDesign@May 24 2004, 10:38
Citat:

Dom behöver inte vara PR4 eller mer
Google visar, precis som du säger, endast återlänkar som har PR4 eller högre.
Vad du däremmot har fel i är att sidans PR inte är viktigt.
Ni får ett större värde i en länk från en PR8 sida än från en PR5, ganska självklart.

Titta er inte blinda på PR stapeln, den betyder inte allt !
.

Nej det sa jag aldrig att det var. Men enl mig är det ju väldigt användbart med hög PR när man vill in och indexera nya, stora sajter(t ex forum). Det ger en bra potential för det!

Kristofer 2004-05-24 17:05

Citat:

Om du har ett bra material, en länk från DMOZ, SUNET och SweSeek så får du säkert PR3 eller så.
Det är precis detta jag har insett räcker för att många halvtaskiga sidor ska få mycket bättre positioner än mig. Givetvis har jag nu anmält mig, sedan en vecka tillbaka, men sådant tar tid så jag får vänta och se.

En annan fråga, när uppdateras PR och hur sker det?
Någon sa "en gång i månaden". Uppdaterar google allas PR under några dagar för att strunta i det resten av månaden eller hur fungerar det? Kan man se när nästa uppdatering ska ske på något sätt?

Anders 2004-05-24 18:00

Citat:

Originally posted by Kristofer@May 24 2004, 14:05
En annan fråga, när uppdateras PR och hur sker det?
Någon sa "en gång i månaden". Uppdaterar google allas PR under några dagar för att strunta i det resten av månaden eller hur fungerar det? Kan man se när nästa uppdatering ska ske på något sätt?

Detta brukar börja kring den 25:e varje månad och pågå några dagar. Resten av månaden spindlar Google nätet inför nästa update. Om du söker på "Google" och "dans" eller dess eng. motsvarighet här på WN så borde du hitta en del trådar.

Kristofer 2004-05-24 23:45

Jag är nybörjare på det här men jag har iaf hört att de sökord man har på en sida får en vikt som beräknas med något slags förhållande till antalet gånger de förekommer i texten på själva sidan.

Denna vikt bör vidare vara balanserad och gud vet allt..

Frågan är då, bör jag ha olika sökord för olika undersidor på en webplats, vars innehåll skiljer sig. Kan tillägga att det inte är en webplats med frames på tal den här gången...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson