WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Spam från Datainspektionen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23659)

radioaktivitet 2007-09-17 14:07

Vad tycker ni om detta spam som jag fått från en tidigare anställd på datainspektionen?

Citat:

Hej personuppgiftsombud!

I mitt förra mejl informerade jag om att jag skulle sluta på Datainspektionen efter 22 år. Jag fick massor med vänliga mejl tillbaka och några undrade vad jag skulle göra i framtiden. Här kommer svaret: Jag har efter ordentlig betänketid tagit steget att starta ett utbildningsföretag som heter PuL-Pedagogen Kristina Blomberg. Det ger mig möjlighet att snabbt och flexibelt utveckla kurserna efter kundernas önskemål.

Jag erbjuder redan i höst utbildningar och nätverksträffar för personuppgiftsombud. På kursprogrammet för hösten finns också en utbildning i personuppgiftslagen där jag noggrant går igenom reglerna i PuL.

Mer information om och anmälningsblankett till utbildningarna hittar du på www.pulpedagogen.se.

Din e-postadress har jag hämtat från Datainspektionens förteckning över personuppgiftsombud. Meddela om du inte vill ha ytterligare information från PuL-Pedagogen.

Med vänlig hälsning

Kristina Blomberg

PuL-Pedagogen

Är det inte konstigt att Datainspektionen lämnar ifrån sig sin förteckning över personuppgiftsombud på detta sätt? Det är ingenting som jag gett tillåtelse till. Det som är anmärkningsvärt är just att det är Datainspektionens register.

jonny 2007-09-17 14:10

Har du mailat datainspektionen och frågat?
Sen känns markandsföring på detta sätt lite tveksam, får jag säga...

Gustav 2007-09-17 15:05

Oj. Det känns som om en viss Kristina Blomberg har tagit sig friheter som hon förmodligen inte har befogenheter att göra.

Förmodligen har hon gjort sitt utskick bakom ryggen på Datainspektionen. Jag kan inte tänka mig något annat, eftersom mailet är mycket opassande. Pinsamt för Datainspektionen att en sådan här sak inträffar.

Maila dem och fråga. Skulle vara kul att veta varför du fått det här mailet och om det i så fall är med deras goda min.

JonathanS 2007-09-17 16:12

Någon kommer få det hett om öronen :)

radioaktivitet 2007-09-17 16:59

Fick svar från Datainspektionen

Citat:

Vi kan inte svara för tidigare anställda, utan du får vända
dig direkt till Kristina. Uppgifterna har hon fått med stöd
av offentlighetsprincipen och har den rätten som alla andra.
Hon är för övrigt inte den enda som utnyttjar vårt
ombudsregister.

Jag trodde Datainspektionen skulle skydda mig från sådant här. Men det visar sig vara tvärtom...

Kristofer 2007-09-17 17:24

Vänta nu,

Kan alla som vill begära ut ett gäng epostadresser från datainspektionen som man kan maila med erbjudanden tills de tackar nej?

Wohooo!

Westman 2007-09-17 18:08

Återigen, får man det i egenskap av företags- eller föreningsrepresentant eller liknande så är det tillåtet. SPAM gäller endast om det är riktat till privatpersoner.

Förtydligande: det är väl knappast någon av personuppgiftsombuden som är det i egenskap av privatperson. Vet inte om det ens är förenligt.

swan 2007-09-17 19:36

Det låter som om man kan vara privatperson:

Citat:

Personuppgiftsombudet är en fysisk person som kan jämföras med en internrevisor och måste alltså ha en sådan position att han eller hon vågar påpeka fel och brister. Ombudet kan vara anställd hos den personuppgiftsansvarige och måste då ges en sådan ställning att uppgifterna kan utövas på ett självständigt sätt i förhållande till arbetsgivaren. Det går också bra att ge uppdraget till någon utanför den egna organisationen, förutsatt att vederbörande är tillräckligt kvalificerad och ges möjlighet att utöva sitt uppdrag.

I personuppgiftslagen finns inga formella krav på den som ska utses till personuppgiftsombud. Men för att denna person ska kunna utöva sina uppgifter självständigt bör han eller hon ha tillräckliga kvalifikationer för att sköta kontakterna med Datainspektionen. Ombudet ska anmälas till Datainspektionen, men en sådan anmälan innebär inte någon lämplighetsprövning.

Källa http://www.datainspektionen.se/frago...bud/puo2.shtml

Westman 2007-09-17 20:00

Du har ett uppdrag, det är inte för dig privat som du är ombud eller hur?

swan 2007-09-17 21:58

Syftar du på mig? Jag är inte personombud - men jag kan tänka mig att det finns många privatpersoner som driver sajter som hanterar personuppgifter, och därmed registrerar sig som ombud. Det finns säkerligen många här på WMN.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson