WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Köpt domän (SEO)? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23474)

btng 2007-09-08 17:34

Säg att jag köper en domän nu som är registrerad för 10 år sedan. Kommer den att tappa i värde bara för att den är flyttad eller har den fortfarande sitt 10åriga värde?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

ponting 2007-09-09 07:45

Nej, den kommer att bra trust hos google, et mycket bra köp!

TjörnDesign 2007-09-09 09:39

När den flyttas till nytt ip och whois ändras kommer den att genomgå en "omvärdering" av Google.
Vad som händer är att den kan försvinna, temporärt men kommer så småningom tillbaka !.

hubbert 2007-09-09 12:04

Det händer är ungefär det som både ponting och TjörnDesign skriver. Fast i omvänd ordning då.
Har den varit i gång större delen av de där 10 åren och inte varit ute i ett dåligt sammanhang kommer den ge en riktigt bra trust när den kommer tillbaka.
Har sett det själv ett antal gånger när jag köpt domäner med den åldern och även via andra som gjort samma sak.

btng 2007-09-09 12:31

Hur fungerar det när man byter webhotell eller host? Ger det negativa resultat i SERPen?

Jon A 2007-09-09 15:40

nej

Gustav 2007-09-09 18:27

Jag har både hört och läst att en flytt i samband med ägarbyte kan sänka en sidas Trust och PR. Men jag har aldrig fått det bekräftat. Nu orkar jag inte leta, men det finns flera trådar här på WN där personer hävdar att alla inlänkar som kommit till före ägarbytet blir värdelösa. Själv vill jag inte tro att så är fallet. Jag har inte heller några egna erfarenheter av att köpa gamla domäner med hög Trust och PR.

Vad jag däremot har erfarenheter av är att flytta domäner mellan olika webbhotell/servrar och ip-adresser. En av mina domäner som tidigare delade en dedikerad server och ip-nummer med en annan domän som var bannlyst av Google, gjorde ett jättehopp i serpsen efter en flytt till en egen och "ren" server. Nu kan det naturligtvis ha varit en ren tillfällighet. Domänen var drygt ett år gammal vid flytten och av en ren slump kan den ha trillat ur sandboxen (eller annat filter) just då. I övrigt så har jag aldrig märkt av att alla mina flyttar skulle ha påverkat mina domäner varken till eller från. Jag tror dock att Google har ögonen på vart en sida är hostad.

För många flyttar och ägarbyten kan vara ett tecken på att en sida inte är helt rumsren/laglig, eller att den används av spammare. Hostar du t ex en sida om hur du bygger bilbomber och förgriper dig på barn, så kommer du att bli vräkt från de flesta hostingbolagen och tvingas flytta mer än en gång. Många ägarbyten kan också visa att domänen köps och säljs i spekulationssyften. Google gillar inte att du köper domäner för att komma över Trust och PR. Hög trust får en domän som bevisligen inte sysslar med seo-spam. Då är det självklart att Google inte gärna ser att dessa domäner köps och säljs i seo-syfte.

Det blev många och långa resonemang det här. Observera att det mesta är spekulationer. Min tro är i alla fall att några flyttar och ägarbyten inte skadar en domän. Flyttar en domän och byter ägare 5-6 gånger om året så tror jag dock att domänen tillslut tar stryk.

Om en domän behåller sin ranking i serpsen efter ett ägarbyte, så borde det betyda att en domän inte tar skada av ägarbytet. Skulle en domän ta skada redan efter några enstaka ägarbyten så borde det alltså vara allmänt känt. Domänhandel är ju knappast något nytt :).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson