WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Falsk beställning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2330)

Standout 2004-05-17 20:07

Den 13 maj 2004 mottog jag en beställning på webbhotellspaket. Personnumret verkade stämma, men eftersom toppdomänen var relativt dyr och udda skickade jag en faktura och meddelade att kontot var aktiverat men att domänen skulle registreras så fort fakturan var betald.

Idag hör killen vars personuppgifter framkom i beställningen av sig och påstår att han inte har beställt något. Dock stämmer IP-numret i mailet som han skickade överens med det IP-nummer som beställningen gjordes ifrån. Jag har kontaktat internetleverantören ifråga och bett dem avslöja vem som ligger bakom beställningen.

Hur går jag sedan vidare?

Johan G 2004-05-18 04:11

Ångerrätt ???
Annars påminnelse och sedan inkasso eller polisanmäl, polisen får nog fram uppgifterna, (bedrägligt
beteende) om inte han har ångerrätt enligt distansavtalslagen...

Lundmark 2004-05-18 11:22

Hur mycket pengar handlar det om (ungefär)?

Standout 2004-05-18 12:23

Det handlar om cirka 700 kronor. Förmodligen går jag inte vidare alls med ärendet eftersom det handlar om så lite pengar. Jag har dessutom inte haft några större kostnader mer än tid, så det känns inte så motiverat att börja jaga folk. Killen påstår att han har haft "dataintrång" och att han inte har gjort beställningen.

Det blir väl till att använda förskottsbetalning i fortsättningen. <_<

Johan G 2004-05-18 12:50

De är för j*vligt, håller med dig tar bara massa tid, är beloppen under ett ½ basbelopp så får man max ut dryga tusenlappen + avgifter om man vinner målet, så det kostar mer än de smakar, sen går det nog under summarisk process. :angry:
rättssystemet är inte utformat så man ska kunna få betalt när det är mindre belopp utan snarare så att små skojare skall klara sig...

Standout 2004-05-18 14:14

Angående ångerrätt; kunden kan ju i detta fall åberopa ångerrätten som är 14 dagar på köp över Internet. Detta är ju inga större problem när det gäller enbart webbhotellskontot eftersom kostnaderna i samband med detta är försumbara.

Gäller ångerrätten även domännamnsköpet? Där har jag ju i min tur en kostnad för registranten, vilket innebär att jag i teorin kan få in 1000 beställningar på domännamn som folk sedan ångrar och jag får ta hela kostnaden. Eller?

Dunc 2004-05-19 01:52

Du har möjlighet att aktivera kundens konto direkt och genom att kunden börjar bruka tjänsten förbrukar denna ångerrätten.
Det krävs att du påtalar detta skriftligt till kunden (förslagsvis i allmänna villkoren eller köpvillkoren).

Ett företag som använder detta är FS Data. FS data har en § i sina allmänna villkor som reglerar detta. Se http://fsdata.se/dedicerad/allmvillkorrodapriser.htm för mer information

"Är kund privatperson gäller Distansavtalslagen. Kund accepterar att F S DATA påbörjar utförande av tjänst under ångerfristen (Lag 2000:274 om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal §14). Därmed är ångerfrist ej tillämplig. "

Samtidigt är det kostsamt och framförallt tidskrävande att processa och det skapar mycket "badwill". Jag skulle lägga in en liknande § i avtalet och hänvisa till det vid första kontakten (räcker i de flesta fallen). Om de inte betalar - bit i det sura äpplet. Ta bort kontot och spärra kunden i framtiden. Håll ögonen öppna efter konstiga beställningar och kontakta kunden vid "misstänkta" beställningar.

Decibel 2004-05-19 03:21

Citat:

Originally posted by Standout@May 18 2004, 11:14
Angående ångerrätt; kunden kan ju i detta fall åberopa ångerrätten som är 14 dagar på köp över Internet. Detta är ju inga större problem när det gäller enbart webbhotellskontot eftersom kostnaderna i samband med detta är försumbara.

Gäller ångerrätten även domännamnsköpet? Där har jag ju i min tur en kostnad för registranten, vilket innebär att jag i teorin kan få in 1000 beställningar på domännamn som folk sedan ångrar och jag får ta hela kostnaden. Eller?

Fejkordrar är något man får leva med, vi får runt 2-3 om dagen, personer som kanske inte tänker efter, eller ångrar sig och inte meddelar att det inte är aktuellt längre.

I dom fall då du registrerat domänen kan dom inte häva köpet av just domänen/installationskostnad/startavgift eftersom tjänsten är av sådan art att den inte kan "återkallas/vidaresäljas" då väldigt få skulle vara intresserad av just det domännamn den kunden registrerat.

Jag kör sedan onsdags förra veckan en liten annan modell för just webbhotell, för att som ovan talare påbörja tjänsten direkt.

Steg-för-steg.
1. Kunden beställer
2. Ordern verifieras manuellt och information skickas ut innehållande kontrollpanel och ftp, dom får tillgång till en xxxx.tmpurl.com
3. När betalning har skett aktiveras deras domännamn i DNS och ev. domän registreras.

Hittils har det fungerat bra och vi har minskat svinnet rejält bara på några dagar.

Standout 2004-05-19 09:34

Tack för era svar!

Citat:

I dom fall då du registrerat domänen kan dom inte häva köpet av just domänen/installationskostnad/startavgift
Har du någon källa? Det skulle vara intressant att läsa mer om just detta.

Jag har pratat med några olika webbhotell, och det verkar som om fler och fler går mot att köra med förskottsbetalning. Det blir väl så i en bransch som riktar sig mycket till privatpersoner.

Decibel 2004-05-19 11:45

Citat:

Originally posted by Standout@May 19 2004, 06:34
Tack för era svar!

Citat:

I dom fall då du registrerat domänen kan dom inte häva köpet av just domänen/installationskostnad/startavgift
Har du någon källa? Det skulle vara intressant att läsa mer om just detta.

Jag har pratat med några olika webbhotell, och det verkar som om fler och fler går mot att köra med förskottsbetalning. Det blir väl så i en bransch som riktar sig mycket till privatpersoner.

Källan är någon lagtext på konsumentverket.se , där dom nämner "varans beskaffenhet eller utformning" om den kan "återkallas eller vidareförsäljas" till annan.
Om någon köper en silverljusstake och återlämnar den på ångerrätten så kan ju den säljas till en annan kund, detta blir lite svårt med domäner :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson