![]() |
Samma nyhet, två olika rubriker:
"3s porrförsäljning upprör Härnösands stift" (IT24) "Kyrkan sålde "porraktier" med vinst" (Dagens PS) |
Givet vis ska en journalist hitta sin vinkel på en nyhet. Annars hade det varit väldigt tråkigt. Sedan är det ju lite larvigt med skandalrubriker...
|
Roligt är att de la till "med vinst" för att göra det ännu mer skandalöst. Fick in lite jantelag där också! :)
|
hehe påminner om den där kyrkan som inte ville ha en antenn/sändare på tornet pga att det skulle bidra till ökat porrsurfande och det ville inte kyrkan vara med om... :)
|
Lite konstigt att man säljer aktierna om företaget gör saker man inte gillar. Det är väl bättre att köpa fler så att man kan påverka företaget.
Lika idotiskt som de sk "etiska fonderna" som inte investerar i tex vapenindustrin. Jag menar, det blir väl inte färre krig för att en massa svenskars pensionfondsförvaltare inte köper aktier i krigsindustrin. Dessutom lämnar man företaget i händerna på de ägare som inte bryr sig om till vilka man säljer vapnen. Bankerna vet också att en person som köper en etisk fond är villig att offra lite vinst för "den goda saken" och behöver inte leverera så bra heller. Att köpa aktier innebär ju dessutom inte att man stödjer företaget i fråga på något sätt (om det inte är en nyemission) så det spelar ju ingen roll alls vilka aktier man köper. Näst feminismen är etiska fonder den mest korkade företeelse jag känner till. (förlåt om jag spårade ur lite...) /Andreas |
Citat:
Intressant vinkel, men när du köper aktier, så värderar du själv företaget genom att du är beredd att ge x antal kronor för en aktie. Du kan ju även välja bort företaget och satsa på en annan "etisk" aktie istället...och när det finns färre köpare än säljare till den oetiska aktien, sjunker den.... (Sedan kan man ju just fråga sig hur stor skillnad det gör i det stora hela, men det är ju en annan fråga... :) Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson