WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Tvist gällande .se registrering (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23157)

Kristoffer G 2007-08-26 23:27

Råkade ut för en sak genom mitt inlägg här på WN. Som några kanske har sett så önskade jag feedback på weblyx.com i feedback sektionen. Samtidigt som jag skrev denna feedback önskan registrerade jag weblyx.se eftersom jag glömt göra detta.. jag betalade via bankgiro till Aleborg där jag köper mina domäner.

Jag får sedan ett priv meddelande av en person här på WN där han säger sig vilja sälja weblyx.se till mig för några hundralappar. Jag kontrollerar snabbt vem som står som ägare och mycket riktigt så är det denna personen. Saken är den att jag registrerade och betalade domänen en dag tidigare än han, dock så tar det tre arbetsdagar för aleborg att få in pengarna. Han betalade med Visa.

Domänen är förövrigt införd på mitt aleborg konto och jag har redan börjat trixa lite med den, dock så har jag ännu inte fått tillgång till den så att säga.

Jag själv och personen som säger sig äga domänen har diskuterat väldigt mycket via PM här på WN och han vill helt enkelt ha kostnaden för domänen och överlåtelse avgiften. Jag Är extremt motvillig att lämna från mig ett enda öre, mer en princip sak.

Det framkom även lite senare i diskussionen att han tyckte det var ett bra namn för hans webbshopp.

Jag anser att han utnyttjat mitt inlägg här på WN, mig och han har roffat åt sig ett bra domännamn på min beskostnad. Jag kan ärligt säga att hade det varit ombytta roller så hade jag endast nämnt det för honom att domänen står som ledig.

Jag kan också erkänna att detta inte var ett så speciellt smart dragfrån min sida att vänta så länge med registreringen, men är man glömsk och har 100 bollar i luften så kan det hända...
Rent lagligt så är det inget som säger att han inte får göra på detta viset, och jag kan väl ha en viss förståelse för det, men det är väldigt dålig stil enligt mitt tycke!!

Utav respekt för denna personen väljer jag inte att nämna hans namn. Om han vill påpeka någonting eller bara öppet diskuttera detta får han göra det på egen vilja.

Vad säger avtal och lagar om detta? Inväntar även svar från Aleborg angående detta.

melin 2007-08-26 23:45

han har inte gjort något fel... förutom att köpt domänen i avsikt att sno den från dig och sen sälja.. vilket man inte får enligt IIS (hur det gäller nu då det inte är ett skyddat namn vetefan dock)

Hur som så måste du ju ändå betala en avgift för domänen någonstans.. om det blir till honom eller till ett webhotell spelar väl egentligen mindre roll?

Kristoffer G 2007-08-26 23:47

Överlåtelseavgiften är det jag får betala själv. Kanske inte handlar om mycket pengar.. men det är en princip sak.

Den är förövrigt betalad (gjordes samma dag som registreringen) och pengarna är dragna, det är bara det att det tar 3 bankdagar, medans det går dirrekt med Visa

melin 2007-08-26 23:51

ja men dom pengarna får du tillbaka.. eftersom du betalt för en vara som Aleborg inte kan tillhandahålla

Kristoffer G 2007-08-26 23:53

Nä, alltså domänpriset är en sak, vilket jag får tillbaka om han nu får domänen. Ska man sedan byta ägare av domänen så tillkommer det en överlåtelse avgift.. i alla fall så som jag uppfattat det.

Men du menar kanske att aleborg även står för denna kostnaden?

melin 2007-08-27 00:03

nej.. vad jag menar är att du får tillbaka pengarna från Aleborg.. så det enda extra du drabbas av nu är överlåtelseavgiften

Vad du kan göra är att kontakta IIS och då ta med de meddelanden du fått från den andra killen och sen se vad dom säger

jonny 2007-08-27 00:05

Vem som helst kan registrera vad som helst som är ledigt.

Att du beställt en registrering som inte utförts spelar ingen roll. Man ska tala tyst om sina idéer tills det är reggat och klart.

Kristoffer G 2007-08-27 00:05

Inväntar svar från Aleborg först. Sen får vi se vad som händer...

Får se om jag är berättigad till att ansöka om tvist grejjen som de skriver om på deras sida, men jag tror det mer gäller varumärkesintrång osv.

Nicklas 2007-08-27 00:19

Är inte "webblyx" den korrekta Svenska stavningen?
En tvist via IIS kostar 12000kr att ansöka om, skulle du vinna vilket du borde göra rätt enkelt om du har kvar hans pm så får du tillbaka 6000kr och ett domännamn.

Kristoffer G 2007-08-27 00:21

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 27 2007, 00:05
Vem som helst kan registrera vad som helst som är ledigt.

Att du beställt en registrering som inte utförts spelar ingen roll. Man ska tala tyst om sina idéer tills det är reggat och klart.

Jo, jag är införstådd i det. Men eftersom domänen är registrerad 1 dag före och jag fått en faktura som är betald och har en betalningsstämpel där datumet säger XX, medans han betalade en dag senare borde jag inte vara berättigad till denna domänen, oavsett om Webhotellet fått in pengarna snabbare? Det gäller dessutom samma webhotell.

Kanske bara jag som tycker det är konstigt om domänen går till han...

Ja, klantigheten från min sida är erkänd och behöver inte påpekas igen.... man lär sig så länge man lever.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson