![]() |
Jag undrar om det finns något sätt att värdesätta hemsidor typ:
100 unika besökare om dagen = värde på ca 1,000kr - 10,000kr 100 aktiva medlemmar på hemsida = värde på ca 5,000kr - 10,000kr Visst detta beror på enormt många olika faktorer. Tex. Svensk/Engelsk, Inkomst/Utgift, Kategori för hemsidan Men ändå så undrar jag, finns det någon tabell eller liknande. Jag kom ihåg jag läst i en artikel typ "innan IT krachen var varje hemside medlem värd ca: 100kr" |
Nej det finns det inte.
|
Den är värd vad den som köper vill ge...
|
okej. tack.
|
Enklast är ju att räkna:
Månadsbasis: Inkomst - Utgift = Vinst. Vinst i kronor / antal besökare per månad. Exempel: Låt oss säga att jag har en nätbutik. Den drar in 100,000:- / Mån i försäljning. Mina utgifter är 30,000:-/Mån. Vinsten blir 70,000:- . Har du 7000 stycken besökare / Månad är varje besökare värd 10:- Gav det någon hjälp? |
Klart det finns verktyg och mätare för värdering av hemsidor och vebbtjänster! Här gäller samma principer som för värdesättning av en vilken som helst inkomstbringande verksamhet. Värderingen skall vara i jämvikt med vad investeringen inbringar, dvs på investerat kapital. Sen man naturligtvis beakta framtidsförväntningarna osv.
Det vanligaste värderingen för sajter torde vara månadsinkomsten x 1 eller x 1,5 osv. Om en sajt inbringar 100 kr / per månad så är den värd 1 200 kr. Det här är alltså en regel, som man skall tillämpa och modifiera. Tag sedan i beaktande bl.a. följande - Vad för slags inkomster är det frågan om (affiliate, adsense, egen reklamförsäljing etc.) - Profilen på sidorna (återkommande besökare, hur många via sökmaskiner, gör man reklam osv.) - Kräver sajten mycket underhåll eller redationellt arbete |
Tack så mycket
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson