![]() |
Hejsan!
Om jag hittar en oskyddat WLAN, har jag rätt att surfa på den även om det är någon annan som äger den och betalar för den? eller är det olagligt? |
Ingen som vet då det inte finns något rättsfall. Det skule kunna vara egenmäktigt förfarande men det måste prövas (o gå till HD) innan vi vet.
|
Öppet nätverk är lagligt
Krypterat nätverk är olagligt (Om du bryter lösenordet, utan att ha bett om lov) Däremot, ägaren till nätverket får stå till svars för vad du gör på nätet. (I know, been there, done that) |
Citat:
|
|
Hmm.. har bestämt för mig att det finns fall där personer har blivit dömda för att använda andras nät.
Hypotes som jag inte har belägg för men förnimmas om att det kommer från någon IT-jurist som källa i min omgivning(kan ha varit öl inblandat med tanke på det svikande minnet): Om nätet är krypterat eller inte saknar betydelse, på samma sätt som om en dörr är olåst eller låst så får du inte beträda andras privata bostad för det. Att koppla upp sig medvetet till ett privat nätverk är ett intrång och kan därför också straffas som vilket annat elektroniskt intrång som helst. Att aktivt bryta sig innan kan öka straffet då det är ett planerat brott. Och att ägaren skulle få till svars är inte sant. Det finns mängder med exempel på misstänkta som blivit släppta då det inte gått att bevisa att det var deras handling på deras uppkoppling. 1. 2004 friades en lundabor för de 3500 barnporrbilder som var lagrade på datorn. Samma dator hade Netbus vilket innebar att vem som helst hade kunnat placera dem där. 2. Ahmed Rami har ständigt blivit friad då han hävdat att han inte vet hur datorer fungerar trots material som klassificeras som hets mot folkgrupp har laddats upp från hans uppkoppling till webservrar gång på gång. Dessa datorer togs till och med i beslag i hans hem med FTP-klient och lösenord till webservrarna. Försvaret hävdade att datorerna kommit dit "utan Ahemds vetskap". 3. 2006 görs ett beslag mot The Pirate Bay, DNA tas på en viss advokat för att inte bara kuna vinda uppkopplingen och datorn till fallet men även att det faktiskt är denna person som använt datorn (förhindrar totalförnekande men går inte att tidsbestämma). Du är oskyldig tills motsatsen är bevisad här i Sverige, har du en trojan på datorn och ingen kan peka på att du satt vid datorn vid tillfället så är du "oskyldig". Däremot kan t.ex. din ISP välja att stänga ner dig för att du brutit deras användaravtal. I kort, du är inte skyldig att skydda dit trådlösa nät och behöver inte ta ansvar för vad som händer där. Den som skulle koppla upp begår ett brott och dessutom kan ställas till svars för vad han/hon skulle hitta på för hyss. |
Läste om ett fall i UK där någon hade surfat på en annan persons icke krypterade nätverk. Dom: 6 månaders fängelse! Vid tidigare rättsfall i UK har det bara varit böter.
|
Det intressanta är ju att om man hittar ett öppet nätverk, hur ska man kunna veta om det medvetet är utdelat till allmänheten eller inte?
|
Wlan är fritt att använda och sätta upp, då det är fritt att sända på det frekvänsbandet på en viss effekt så får du så sätt sända vilken data du vill på det.
Även att lyssna av all trafik är lagligt även att knäcka om det är krypterat. Frågan handlar om vad som händer när trafiken slutar bli trådlöst utan kopplas vidare. Att ansluta mot ett oskyddat nätverk lär du aldrig kunna åka fast för, att du råkar bli automatiskt ansluten mot ett nät kan inte du hjälpa så sätt. Dock frågan är om det är krypterad, du har rätt att knäcka krypteringen och avlyssna det, även så sätt lagligt att skicka data med krypteringsnyckeln sedan då det är fritt frekvänsband. Juridiskt sätt lär du aldrig kunna åka dit på att skicka valrfri data trådlöst på wlan, men möjligtvit att du användt nät som inte är trådlöst sedan. Men om man ser till verkligheten så skulle knappast man lyckas åka dit alla fall, skulle vilja se en rättegång och hur dom ska lägga fram det eller bevisa det. |
okej, då kommer min nästa fråga...
alltså kan jag avsluta mitt bredband abonumang helt och hållet, och bara använda grannens WLAN..? (då han har haft oskyddad sen 3 år tillbaka) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson