![]() |
Hej,
fick en stereo och två stora förstärkare av pappa igår, vet dock inte hur jag ska få ljudet från datorn till stereon. Pappa sa något om Squeezebox från Logitech men det känns lite overkill. :blink: Hittade även det här http://www.ramelectronics.net/html/i...bles.htm#m2rca , men det var lite dyrt Det är inte tal om något nytt ljudkort heller eftersom att datorn är en laptop. Någon som vet något bra? |
Om du har ett trådlöst nätverk kanske du skulle ta en titt på Pinnacle SoundBridge.
|
ja.. stereoplugg till 2xRCA finns att köpa i de flesta butiker med sådant sortiment, t.ex Clas Ohlson
Så kopplar du bara från datorns högtalarutgång till en av ingångarna på stereon |
Tack så mycket, hittade på Clas Ohlson.
|
STOP STOP STOP!!!!!
Koppla inte in RCA-RCA till datorn för böveln! Datorn skickar ut oregelbunden ljudsignal /utsignal vilket de flesta förstärkare inte klarar..... Det som händer är att slutsteget "pajjar" dock kanske inte på en gång men det kommer att hända... Skicka signalen via Toslink-Toslink dvs Optisk signal...(kabel men "rödlaser" stråle"! |
Citat:
Jag vet flera gym som spelar 12h/dag (med en sån inkoppling) och det är inget som "pajjat".... :huh: |
Jag förstår heller inte vad som menas. Vaddå "oregelbunden ljudsignal"? Ljudkortets D/A omvandlare ska väl omvandla signalen till en ordentlig analog signal? Och det är väl för exakt denna koppling som ljudkortens line-out är tänkt?
|
Citat:
Lösningen ifall man har oturen att få ett sånt mögkort? Jo man sätter på stereon efter datorn eller ivf ser till att stereon inte står högt uppskruvad. Förvirra inte stackaren som vill ha musik när han jobbar =) |
OK, grattis för Er!
Jag säljer en härlig massa produkter som har varit på service tack vara detta... |
Jasså, där ser man. Då kanske du kan berätta vilken komponent i slutstegen som inte tål en analogsignal som kommer från ett ljudkort på en dator, eller hur denna signal skiljer sig från andra analoga signaler som omvandlats från digitala signaler i exempelvis DVD-spelare eller digitaltv-mottagare? Eller för den delen signaler som alltid varit analoga, t.ex. från en LP-spelare.
Jag har aldrig hört om att det ska vara något problem, men du har tydligen erfarenhet av detta, så det vore intressant med mer info så man kan sprida detta till andra okunniga, och utrustning slipper förstöras. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson