![]() |
Hej
Är idag fast anställd på ett företag. Skulle Svenska staten räkna det som en sk "skatteflykt" om jag tog avsked och började arbeta som konsult, säg 130 timmar / månad åt företaget? Mitt företag är för övrigt etablerat i England med en svensk filial. |
nej, efter som verksamheten i filialen sker i sverige så ska du betala svensk inkomstskatt, arbetsgivaravgift etc så kommer inte skattmasen bry sig, han får ju sina pengr hur som helst...
|
Citat:
|
Reglerna säger att om du jobbar majoriteten hos ett bolag så ska du vara anställd där och inte jobba med F-skatt. De är speciellt uppmärksamma på detta om du tidigare jobbat på företaget och sen börjar som konsult.
Hur detta hanteras med ett Engelsk bolag vet jag inte, kan nästan garantera att det inte är tillåtet men att de knappast kommer anstänga sig för att göra något åt det. |
nej men gör dom något, så blir det dyrt
|
Citat:
|
Citat:
|
Men du får ju ändå skatta när du plockar ut pengarna, eller hur har du tänkt?
|
Vad ska du använda pengarna till som du tänkte plocka ut?
|
Det är lite nyheter kring det här med att bara ha en uppdragsgivare. I praktiken tvingades man lätta på regelverket för att kunna genomföra lagen om de nya hushållsnära tjänsterna.
Vet inte hur mycket det påverkar, men det är som sat helt nytt, kolla! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson