Citat:
Ursprungligen postat av Micke_
Det finns någon slags etik att man ska designa hemsidor med divar och css. Jag själv använder divar så långt det går, men ibland fastnar jag och måste gå över till gamla tabellayouten. Frågan är: varför är den så otroligt hatad?
|
Fundera på vad det är för information som skall märkas upp och välj sedan lämplig tagg. "Div-mania" är inte mycket bättre än att använda tabeller för layout.
Citat:
Originally posted by -Micke_@Aug 14 2007, 09:53
Tabeller ska ju presentera data och inte användas till layout. Men ärligt talat, hur många element används som det var tänkt ursprungligen?
|
I allmänhet kan folk inte sin html tillräckligt bra för att märka upp informationen rätt men det känns som att det blir bättre, sakta men säkert. Vet man hur man bäst använder element som h1-h7, p, strong, em, div, span, list etc gör det att man har en rätt bra bas att stå på. En bas som är betydligt bättre jämfört med en tabellbaserad dokumentstruktur. :)
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_
Ta till exempel list-elementet. Det hackas ju sönder med css och möjligen lite javascript för att det så småningom ska likna en meny när den egentligen är till för att visa data i en punktlista. Det anses endå som OK och tillochmed som standard.
|
En meny är väl en lista över olika sektioner (?) så jag ser inte riktigt vad som är fel med det. Dessutom är listor mycket lättare att förstå sig på när man surfar utan css-stöd eller med hjälp av en skärmläsare. Och vad är det för fel med att "hacka sönder" saker med css och js? Det är ju precis så det är tänkt att det skall fungera; - html för att märka upp information
- css för layout och design
- javascript för beteende (läs. behavior)
Tabeller kräver en massa onödig markup jämfört med andra element så genom att överanvända tabeller får man större filer och mindre möjlighet att ändra layouten utan att pilla på markupkoden. Och så blir informationen felaktigt uppmärkt så sökmotorer och skärmläsare kan få problem med att förstå sig på innehållet.
|