![]() |
Min sida är ett CMS-system, gjort för att alla från Håbo kommun ska kunna bidra med material. Visst kom jag upp i antal besökare under åren men 98% av dessa skriver aldrig ngt. Det måste finnas mer i vår lilla kommun...
För att öka trafiken och aktivera besökarna måste jag satsa på reklam/jippo för att öka antalet besökare och insändare. Att annonsera i lokaltidningen känns en aning fel då vi är konkurrenter (lite), mitt mål är samma annonsörer som de har. Därför funderar jag på en nät tävling, med en moped som 1:a pris. Men hur/ i vad ska man tävla som är min stora fråga? - Medlem som skickar mest insändare under en viss tid? >>Jag blir förmodligen översvämmad med tvåradiga kortisar utan nyhetsvärde... - Värva flest medlemmar under en viss tid? >> Jag vill ha många AKTIVA medlemmar, inte bara många medlemmar - Vem skriver den bästa insändaren? >> Svårt att avgöra vad som är bäst insändare - Att ordna en bikini tävling (med bilder för internet röstning) skulle dra publik kanske, men skulle sänka sidans trovärdighet Jag körde lite fast...har du någon tips hur vad en sån tävling skulle handla om för att öka medlemamr och insändare? |
frågesport med flerval? Se till att svaren finns på din sida. Kräv att man är inloggad för att tävla, en fråga om dagen under en begränsad period.
|
Känns som du har samma problem som många andra "communitys", att nå upp till en kritisk massa besökare för att sidan så få ett bra eget liv. En idé kring tävlingar låter bra men undra om det inte skulle ge mer att tävla ut fler (billigare) priser (under en längre period) än en tävling med en dyr moped som 1a pris.
Du skulle ju också kunna testa att tävla ut ex. presentkort från lokala butiker. Med lite tur kan du få presentkort från butikerna genom att erbjuda dem lite annonsplats el. liknande. Med lite tur hjälper butikerna dig att driva trafik till sidan genom att det ligger i deras intresse när de syns på sidan och deras presentkort tävlas ut. |
Jag vet inte hur mycket du kan om tävlingar. Men bara så du är medveten om att du måste betala arbetsgivaravgifter för mopeden, eftersom den kommer att betraktas som en vanlig lön. Dessutom måste även vinnaren betala skatt på vinsten.
Om du vill undkomma detta så bör vinsten inte vara värd mer än drygt 1000 kr. |
Mitt tips är att ha en tävling där bästa insändare vinner.
Framröstnigen av final material(förslagsvis 10st) sker med hjälp av medlemmarna medans finalen avgöra av en jury (Förslagsvis du och den som vill sponsra med pris). Detta skulle skapa ett intresse av att skapa insändare och att sedan vara inne aktivt och rösta på den (vilket leder till att de blir återkommande besökare). Samt att de kommer att säga till deras vänner att gå in och rösta vilket förhoppningsvis gör att de tycker att sidan är så bra att de blir återkommande besökare(och förhoppningsvis aktiva). Sedan skulle du ju kunna se till att varje månad får den bästa insändaren ett pris även i fortsättnigen. Ex. två biobiljetter eller något. |
svedlund.net >> tack
fors >> Tack för skattetipset! Där sparade du mig några tusenlappar! Daniel.st >> Visst är det så, man väntar på ketchup-effekten (sedan några år:)) ...tack för tipset med presentkort Tyrberg >> Visst är det mer seriöst, värt att testa! Tanken med mopeden var lite att dess spektakulära karaktär skulle driva enorma mängder lyckosökare till Portalen...men kanske räcker med mindre vinster för att få folk att bidra/tävla... Tack för dessa nya vinklar/tips...blir spännande att testa! Lovar återkomma med feedback om några månader så att även andra med lokala communities får del av utvärderingen.... |
Citat:
http://www.webmasternetwork.se/index...ST&f=7&t=13526 är en intressant tråd också. Det var där jag fick informationen i från. Just angående skatter så finns det två stycken i det bifogade Word-dokumentet i tråden som är intressanta. "Till skillnad från vad som gäller för svenska lotterier och premieobligationer är vinster vid pristävlingar i regel skattepliktiga enligt inkomstskattelagen. En pristävling är ett arrangemang som åtminstone delvis bygger på någon form av prestation (jfr 1.4 och 2.1 ovan). Undantag från skatteplikt har gjorts för småvinster i annat än pengar och som inte hänför sig till anställning eller uppdrag. Det vanligaste är vinster vid idrottstävlingar. Sådana vinster är skattefria om de avser rena minnes-föremål, t ex pokaler. För övriga vinster i föremål får värdet inte överstiga 0,03 prisbasbelopp avrundat till närmaste hundratal kronor, vilket 2003 motsvarar 1 200 kr. Tävlingsvinster i övrigt är skattepliktiga och behandlas som vanlig lön. Vinnaren är skyldig att redovisa vinsten i sin självdeklaration och den som betalat ut vinsten är skyldig att lämna kontrolluppgift på vinsten. Utbetalaren av vinsten är också skyldig att betala arbetsgivaravgifter om vinsten överstiger 1 000 kr (alternativt 1 200 kr för vinst i annat än pengar)." |
säger bara : fototävling med specifikt tema
|
fors >> Tack för den utförliga förklaringen
melin >> inte helt fel..tack.....den enda lilla är att Portalens Fotoalbum är inte (medlems)integrerad därför känns det lite avlägset från huvudsidan...krävs separat registrering.... Fototävling tänkte jag faktiskt tidigare.. .. typ: Håbo´s snyggaste moped/MC/Bil .... |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson